JRB303 |
Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri |
3 |
0 |
3 |
6 |
|
|
Research Methodology for Social Sciences | Dersin Adı | Sosyal Bilimler için Araştırma Yöntemleri | | | Dersin Kodu | JRB 303 | | | Dersin Çeşidi | Zorunlu | | | Dersin Düzeyi | Lisans dersi | | | AKTS puanı | 6 | | | Teorik (saat/hafta) | 3 | | | Uygulama (saat/hafta) | - | | | Laboratuvar (saat/hafta) | - | | | Kaçıncı sınıf dersi | 3 | | | Hangi semester okutulduğu | | | | Öğretim görevlisinin adı | Doç. Dr. Serra İnci Çelebi | | | Dersi verme şekli | Yüz yüze & PowerPoint | | | Dersin Dili | Türkçe | | | Ön koşul | Yok | | | Önerilen program seçenekleri | Yok | | | Çalışma şartlerı | Yok | | | Dersin Hedefleri | Bu ders, araştırma dizaynı, örneklem ve popülasyon, veri toplama, analiz, geçerlilik, anket araştırması, deneysel araştırma, gözlem, mülakat, odak grup, içerik analizi, örnek olay çalışması, ve rapor yazma. Desler tartışma, yazma ve gösterim şeklinde işlenicektir. | | | Öğrenim Çıktıları | Dönem sonunda öğrenciler aşağıdakileri edinecektir: 1. Araştırma sorusu ve hipotez yaratmak 2. Çeşitli araştırma şekilleri arasında seçim yapabilmek 3. Çeşitli veri toplama yöntemlerinin avantaj ve dezavantajlarını gözden geçirmek 4. Kalitatif ve kantitatif yöntemler arasındaki farklılıkları anlamak 5. İstatistiki veri analizini anlamak 6. Etik kurallar, kavramlar ve etiğin önemini anlamak 7. Bir araştırma raporunu APA stile göre hazırlayabilme 8. Etkili bir bilimsel sunum hazırlayabilme ve sunma | | | Dersin İçeriği | Bu dersin içeriği şunlardan oluşur: -araştırma türleri ve araştırma süreci, -evren, olasılıklı ve olasılıksız örnekleme yöntemleri, -veri toplama, ölçekler, güvenilirlik ve geçerlilik, -anket araştırması, -deneysel araştırma, -gözlem, mülakat ve diğer nitel araştırma yöntemleri, -SPSS’le veri analizi -araştırma raporu yazma, ve sunma. | | HAFTALIK KONULAR/ ÖN HAZIRLIK/ UYGULAMA | Hafta | Konular | Ön Hazırlık | Metodoloji ve Uygulama (Teori, pratik, ödev vb.) | 1 | Bilimsel Araştırma ve Araştırma Türleri: Nicel araştırmalar, Nitel araştırmalar, Birincil araştırmalar, İkincil araştırmalar, İnceleme türü araştırmalar, Tanımlayıcı araştırma, Açıklayıcı araştırma, Neden-sonuç türü araştırma, Tümdengelim, Tümevarım, Temel araştırmalar, Uygulamalı araştırmalar, Kesitsel çalışmalar, Süreli çalışmalar, Alan Araştırması, ve Masabaşı Araştırma. | | | 2 | Bilimsel Araştırma Süreci: Genel Araştırma Konusu Hangi Yöntemlerle Belirlenir?, Değişkenler, araştırma sorusu yaratmak ve Hipotez belirlemek. | | Haftalık internet ve kütüphane araştırması | 3 | Hipotez ve Değişkenler: İyi Bir Hipotezin Özellikleri, Hipotez Türleri, Tümevarım Hipotezi, Tümdengelim Hipotezi, Yönsüz Hipotez, Yönlü Hipotez, Sıfır Hipotezi Değişken ve Türleri, Nitel (Kalitatif) Değişkenler, Nicel (Kantitatif) Değişkenler, Sürekli Değişken, Kesikli (Süreksiz) Değişken, Bağımsız Değişkenler, Bağımlı Değişkenler, ve Dışardan Gelen (İkincil) Değişken. | | Haftalık internet ve kütüphane araştırması | 4 | Ölçme: Bir ölçme aracında bulunması gereken temel özellikler, Geçerlilik, Güvenilirlik, Ölçek Seviyesi ve Ölçek Türleri, Nominal (Atanmış) Ölçek, Ordinal (Sıralı) Ölçek, Interval (Aralı) Ölçek, Ratio (Oranlı) Ölçek, Sıralama Ölçekleri, Grafiksel / Şekilsel Ölçekler, Likert Ölçeği, Semantik Farklılıklar Ölçeği, Stapel Ölçeği, Güvenilirlik, Dış Güvenilirlik, İç Güvenilirlik, Güvenilirliği Arttırma Yöntemleri, Geçerlilik, İç Geçerlilik ve Dış Geçerlilik, İç Geçerliliği Etkileyen Faktörler, ve Dış Geçerliliği Etkileyen Faktörler. | | Haftalık internet ve kütüphane araştırması | 5 | Bilimsel Araştırma Etiği: Etik Sorunların Artış Nedenleri, Aşırma (İntihal), Çarpıtma, Sahtecilik (Uydurma / Fabrikasyon), Duplikasyon, Dilimleme veya Bölerek Yayımlama, Haksız Yazarlık, Tez Korsanlığı, Kurum Desteğini Belirtmemek, Araştırma Paydaşları ve Mesleki Etik. | | Haftalık internet ve kütüphane araştırması | 6 | Evren ve Örnekleme: Olasılıklı (Rastlantısal veya Tesadüfi) Örnekleme, Basit Olasılıklı Örnekleme, Tabakalı Rastlantısal Örnekleme / Katmanlı Rastlantısal Örnekleme, Kümelere Göre Örnekleme, Sistematik Örnekleme, Olasılıklı Olmayan (Rastlantısal Olmayan veya Tesadüfi Olmayan) Örnekleme, Kolay Örnekleme, Amaçlı (Yargısal) Örnekleme, Kota Örneklemesi, Kartopu Örneklemesi, Olasılıklı ve Olasılıklı Olmayan Örnekleme Arasındaki Temel Farklar?, Örneklemin Temsil Yeteneği (Genellenebilmesi) nedir?, Örneklem Büyüklüğünün (Örneklem Oranının) Belirlenmesi, Örneklem Çerçevesi, ve Örnekleme Hataları. | | Haftalık internet ve kütüphane araştırması | 7 | Anket Araştırması: Örneklem Çerçevesi, Önce-test, Anket Uygulanış Biçimi (Ankette Veri Toplama Yöntemi), Anket Tekniğinde Yüz Yüze Görüşme, Anket Tekniğinde Telefonla Görüşme, Anket Tekniğinde Postanın Kullanılması, Anket Tekniğinde E-Posta’nın Kullanılması, Anket Sorularının Oluşturulması ve Anket Araştırmalarında Soru Çeşitleri, Kaçınılması Gereken Sorular, Tek Soruda Farklı Konuların Sorulması, Yönlendiren Sorular, Anket Uygularken Ortaya Çıkabilecek Hatalar, Örnekleme Hatası, Cevaplamama Hatası, Cevaplama Hatası, Kapsam Hatası, ve Ölçüm Hatası. | | Haftalık internet ve kütüphane araştırması | 8 | MİD-TERM SINAVI | | | 9 | Deneysel Çalışmalar: Alan Deneyleri ve Laboratuvar Deneyleri, Deneysel Çalışmaların Sınıflandırılması, Öncü Deney Tasarımları, Tek Grup Ön-test Son-test Tasarımı, İki Grup Son-test Tasarımı, Gerçek Deney Tasarımları, Deney ve kontrol grupları, Klasik Deneyler, Solomon Dörtlü Grup Karşılaştırmaları, Faktörlü Desenler, Çok Faktörlü Desenler, ve Yarı Deneysel Desenler. | | Haftalık internet ve kütüphane araştırması | 10 | SPSS’le Nicel Veri Analizi: Veri, Veri Analizi ve İstatistik, Tanımlayıcı (Betimleyici) İstatistik, Çıkarımsal İstatistik, Tanımlayıcı İstatistik Türleri, Frekans Dağılımı, Merkezi Eğilim Ölçümleri (ortalama, ortanca, tepe değeri, Standart sapma ve varyans), İstatiksel Anlamlılık Testleri, Parametrik Testler, Z-testi, ve T-testi. F-testi (Varyans Analizi), Tek Yönlü ANOVA, İki Yönlü ANOVA, Çok Yönlü ANOVA (MANOVA), Parametrik Olmayan Testler, ve Ki-kare Testi. | | Haftalık internet ve kütüphane araştırması | 11 | Nitel Araştırma Yöntemleri (Bölüm 1): Gözlem, Gözlemle Veri Toplama Teknikleri, Gözlem Türleri, Doğrudan (Direk) ve Dolaylı (İndirek) Gözlem, Doğal ve Tasarlanmış Gözlem, Yapılandırılmış ve Yapılandırılmamış Gözlem, İnsan ve Mekanik Gözlem, Gizlenmiş ve Gizlenmemiş Gözlem, Katılımcı ve Katılımsız Gözlem, Mülakat (Görüşme) Yöntemi, Mülakat Yönteminde Soru Çeşitleri, Mülakatın Sorulan Soruların Sırasına Göre Yapılandırılması, Yapılandırılmış Mülakat, Yapılandırılmamış Mülakat, ve Yarı Yapılandırılmış Mülakat. | | Haftalık internet ve kütüphane araştırması | 12 | Nitel Araştırma Yöntemleri (Bölüm- 2): Odak Grup Görüşmesi, Örnek Olay Çalışmaları (Vaka Çalışmaları), İçerik Analizi, Tarih Araştırmaları, Etnoğrafik Araştırmalar, Söylem Analizi, Semiyoloji (Simge Bimili / Gösterge Bilimi), ve Gömülü Teori. | | Haftalık internet ve kütüphane araştırması | 13 | Araştırma Raporunun Yazımı: APA yazım şekli, Chicago yazım şekli, MLA yazım şekli, Araştırma Raporunun Bölümleri, Alıntı Yapma ve Atıfda Bulunma, ve Kaynakçanın Yazım Şekli. | | Haftalık internet ve kütüphane araştırması | 14 | Bilimsel Araştırmaların Sunumu: Herkesin İsteğine Uygun Bir Sunum Hazırlama, ve Bilimsel Dinleyicilerin Talepleri. | | Haftalık internet ve kütüphane araştırması | 15 | FİNAL SINAVI | | | | | | | | | | KAYNAKLAR | Ders Kitabı/ Ana Kaynak/Malzeme | Neuman, W. L. (2009). Understanding Research, Allyn & Bacon. Çelebi, S. İ., Can Ö., & Toker, H. (2012). Araştırma Kültürü (Research Culture) (Yasar University Distance Learning Textbook in pdf) Christensen, L. B., Johnson, R. B., & Turner, L. (2010). Research Methods, Design, and Analysis, 10th ed., Pearson. Salkind, N. J. (2009). Exploring Research, 7th ed., Prentice Hall. Dan, A., & Kalof, L. (2008). Essentials of Social Research, Open University Press. | Önerilen Diğer Kaynaklar | Ders notları dönem içerisinde öğrencilere verilecektir. | İş Yükü Olarak Dersin Öğrenme, Eğitim ve Değerlendirme Aktiviteleri | Aktiviteler | Sayı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) | Haftalık ders saati (teorik) | 14 | 3 | 42 | Haftalık ders saati (uygulama) | | | | Gözlemlerin ve uygulamaların rapor olarak sunulması | | | | Araştırma raporlarının hazırlanması ve sunumu | | | | İnternet ve kütüphane araştırması | 12 | 3 | 36 | Ödevlerin hazırlanması ve sunumu | | | | Kuiz Kuiz için hazırlanma | | | | Gözetim ve Denetleme a) Mid-term sınavı b) Sınava hazırlanma | 1 | 50 | 50 | Gözetim ve Denetleme a) Final sınavı b) ðSınava hazırlanma | 1 | 50 | 50 | TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)= 178 | Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (saat)/(30 saat/AKTS)= 172/30 = 5.93=6 | Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı Öğrenme Çıktıları | Program Çıktıları | | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | ÖÇ1 | | | | | | | | | | | | | ÖÇ2 | | | | | | | | | | | | | ÖÇ3 | | | | | | | | | | | | | ÖÇ4 | | | | | | | | | | | | | ÖÇ5 | | | | | | | | | | | | | ÖÇ6 | | | | | | | | | | | | | ÖÇ7 | | | | | | | | | | | | | ÖÇ8 | | | | | | | | | | | | | ÖÇ9 | | | | | | | | | | | | | Katkı Düzeyi: 1 Çok Az 2 Az 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
|
JRB305 |
İletişim Felsefesi |
3 |
0 |
3 |
5 |
|
|
PHILISOPHY OF COMMUNICATION | Dersin Adı | İletişim Felsefesi | | | Dersin Kodu | JRB305 | | | Dersin Çeşidi | Zorunlu | | | Dersin Düzeyi | Lisans dersi | | | AKTS puanı | 6 | | | Teorik (saat/hafta) | 3 | | | Uygulama (saat/hafta) | - | | | Laboratuvar (saat/hafta) | - | | | Kaçıncı sınıf dersi | 3 | | | Hangi semester okutulduğu | | | | Öğretim görevlisinin adı | Doç. Dr. Serra İnci Çelebi | | | Dersi verme şekli | Yüz yüze & PowerPoint | | | Dersin Dili | Türkçe | | | Ön koşul | Yok | | | Önerilen program seçenekleri | Yok | | | Çalışma şartlerı | Yok | | | Dersin Hedefleri | İletişim felsefesi dersi iletişimin ne olduğu soruları çevresinde, iletişim pratiğini anlamaya yönelen, iletişimin doğası, özü, amacı, kapsamı ve içeriği, sağlıklı bir iletişim için gerekli olan şartlar ve iletişim sürecinde kullanılan yöntemler, dilin doğası, tutumlar, tutumların şekillenmesi, ikna edici iletişim, ikna edici iletişim kuramları, kamuoyu oluşumunda kitle iletişim araçlarının rolü, kitle iletişim araçlarının etkilerine yönelik araştırmalar, ve kitle iletişim kuramları konularını içermektedir. | | | Öğrenim Çıktıları | Dönem sonunda öğrenciler aşağıdakileri edinecektir: 1. Tutumlar ve tutumların ikna edici iletişim çalışmaları içindeki önemini anlamak 2. İkna edici iletişimde kullanılan taktiklerin neler olduğunu öğrenmek ve bunların hem kitle iletişim araçları ile kitlelere nasıl aktarıldığını ve hem de gündelik pratiklerde nasıl uygulandıklarını anlamak 3. İkna edici iletişim kuramlarının neler olduğunu öğrenmek 4. İkna edici iletişim kuramlarını bilimsel araştırmalarda ve yazılan tezlerde kullanmak ve yorumlamak 5. Kitle iletişim kuramlarının neler olduğunu öğrenmek 6. Kitle iletişim kuramlarını bilimsel araştırmalarda ve yazılan tezlerde kullanmak ve yorumlamak 7. Pratikte uygulanan iletişim kampanyaları ve çeşitlerini öğrenmek 8. İkna amaçlı iletişim kampanyalarını hem öğrenci ve hem de gerçek hayat projelerinde uygulamak 9. İletişim kampanyalarında yararlanılabilecek modelleri öğrenmek | | | Dersin İçeriği | Bu dersin içeriği şunlardan oluşur: -iletişimin doğası, kapsamı ve içeriği, -tutumlar, tutumların şekillenmesi, -ikna edici iletişim, -ikna edici iletişim kuramları, ve -kitle iletişim kuramları | | HAFTALIK KONULAR/ ÖN HAZIRLIK/ UYGULAMA | Hafta | Konular | Ön Hazırlık | Metodoloji ve Uygulama (Teori, pratik, ödev vb.) | 1 | İkna kavramı: ikna kavramı, ikna sürecinin izlediği yol, kaynak, mesaj, kanal, alıcı, ikna ve etik. | | | 2 | İknanın psikolojik, toplumsal ve mantıksal boyutları: iknaya tarihsel bakış, iknanın başlangıcı ve Aristo, başarılı iknanın adımları, kişisel ilgi ve tutumlar, benzeşme ve zıtlık eğilimi, kitle iletişiminin etkileri, iknanın toplumsal boyutunun yapısalcı açıklamaları, iknanın toplumsal hayattaki önemi, iknaya karşı koyma ve inanılırlık, iknaya karşı koyma ve öğrenme, iknaya karşı koyma ve alışkanlıklar, iknaya karşı koyma ve ön eğitim, iknaya karşı koyma ve gruplar, iknaya karşı koyma ve dikkati dağıtma, ve iknaya karşı koyma ve tepki. | | Haftalık internet ve kütüphane araştırması | 3 | Tutumlar ve ikna edici iletişim çalışmalarındaki önemi: tutumun tanımı, tutum-davranış ilişkisi, ve tutum araştırmalarının önemi. İletişim kuramları (bölüm-1): öğrenme kuramları, skinnercı davranışçılık kuramı, ve sosyal öğrenme kuramı. | | Haftalık internet ve kütüphane araştırması | 4 | İletişim kuramları (bölüm-1 ‘devamı): gestalt öğrenme kuramı, sosyal yargı kuramı, ve zorunlu tutum değişikliği. | | Haftalık internet ve kütüphane araştırması | 5 | İletişim kuramları (bölüm-2): tutarlılık ve denge kuramları, bilişsel uyumsuzluk kuramı, bilgi işleme kuramları, bilişsel tepki kuramı, ve detaylandırma olasılığı (ince eleyip sık dokuma) modeli. | | Haftalık internet ve kütüphane araştırması | 6 | İletişim kuramları (bölüm-3): kamuoyu oluşumunda kitle iletişim araçlarının rolü, kitle iletişim araçlarının etkilerine yönelik araştırmalar, güçlü etkiler dönemi, sihirli mermi/ hipodermik iğne kuramı, etki-tepki modeli, sınırlı etkiler dönemi, iki aşamalı akış kuramı ve kanaat önderi, güçlü etkilere dönüş dönemi, ve gündem belirleme kuramı. | | Haftalık internet ve kütüphane araştırması | 7 | MİD-TERM SINAVI | | | 8 | RESMİ TATİL | | | 9 | İletişim kuramları (bölüm-4): suskunluk sarmalı kuramı, bilgi açığı kuramı, medya bağımlılığı kuramı, çerçeveleme kuramı, kullanımlar ve doyumlar kuramı, yeniliklerin yayılması kuramı, ve teknoloji kabul modeli. | | Haftalık internet ve kütüphane araştırması | 10 | İkna edici iletişimde kullanılan taktikler: evet-evet taktiği, “acaba” yerine; “hangisi” taktiği, “önce küçük sonra büyük rica” taktiği, “önce büyük sonra küçük rica” taktiği, giderek artan ricalar taktiği, soruya soruyla yanıt verme, sadece o değil taktiği, önce ver sonra al taktiği, “yer etme” taktiği, ve borca sokma taktiği. | | Haftalık internet ve kütüphane araştırması | 11 | RESMİ TATİL | | | 12 | İknada kanıt seçimini etkileyen unsurlar: ikna edici iletişimde kullanılan kanıt türleri, istatistikler, anlatılar: öyküler ve anekdotlar, tanıklık, ve görsel kanıt. | | Haftalık internet ve kütüphane araştırması | 13 | İkna edici iletişimde mesaj: mesajın yapısı ve içeriği, rasyonel ikna edici çekicilikler, tek ve çift taraflı rasyonel çekicilikler, duygusal ikna edici çekicilikler, korku çekiciliği, mesaj çekiciliği olarak mizah, reklamda kullanılan mesaj çekicilikleri ve gerekçeleri, mesaj ve göstergebilim, göstergeler ve anlam, düzanlam ve yananlam. | | Haftalık internet ve kütüphane araştırması | 14 | İletişim kampanyaları ve ikna: iletişim kampanyaları, iletişim kampanyası türleri, ürün odaklı kampanyalar, kişi ya da aday odaklı kampanyalar, düşünce ya da ideoloji odaklı kampanyalar, iletişim kampanyalarında hedef, strateji ve taktik, iletişim kampanyaları ve ikna, iletişim kampanyalarında yararlanılabilecek modeller, Yale beş aşamalı gelişim modeli, ürün odaklı modeler (etkiler hiyerarşisi modeli, Trout ve Ries’ın konumlandırma modeli, cinsiyete göre konumlandırma, yaşa göre konumlandırma). | | Haftalık internet ve kütüphane araştırması | 15 | FİNAL SINAVI | | | | | | | | | | KAYNAKLAR | Ders Kitabı/ Ana Kaynak/Malzeme | Alemdar, K., & Erdoğan, İ. (2005). Öteki Kuram: Kitle iletişim Kuram ve Araştırmalarının Tarihsel ve Eleştirel Bir Değerlendirmesi. 2. Baskı, Ankara: ERK. Erdoğan, İ., & Alemdar, K. (2010). Öteki Kuram: Kitle iletişim Kuram ve Araştırmalarının Tarihsel ve Eleştirel Bir Değerlendirmesi. 3. Baskı, Ankara: ERK. İnceoğlu, M. (2010). Tutum, Algı, İletişim. 5. Baskı, İstanbul: Beykent Üniversitesi Yayınevi. Yüksel, A. H., Sandıkçıoğlu, B., Onay, A., Yılmaz, R. A. (2012). İkna Edici İletişim. 1. Baskı, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. | Önerilen Diğer Kaynaklar | Ders notları dönem içerisinde öğrencilere verilecektir. | İş Yükü Olarak Dersin Öğrenme, Eğitim ve Değerlendirme Aktiviteleri | Aktiviteler | Sayı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) | Haftalık ders saati (teorik) | 14 | 3 | 42 | Haftalık ders saati (uygulama) | | | | Gözlemlerin ve uygulamaların rapor olarak sunulması | | | | Araştırma raporlarının hazırlanması ve sunumu | | | | İnternet ve kütüphane araştırması | 10 | 3 | 30 | Ödevlerin hazırlanması ve sunumu | | | | Kuiz Kuiz için hazırlanma | | | | Gözetim ve Denetleme a) Mid-term sınavı b) Sınava hazırlanma | 1 | 50 | 50 | Gözetim ve Denetleme a) Final sınavı b) Sınava hazırlanma | 1 | 50 | 50 | TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)=172 | Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (saat)/(30 saat/AKTS)= 172/30 = 5.73=6 | Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı Öğrenme Çıktıları | Program Çıktıları | | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | ÖÇ1 | | | | | | | | | | | | | ÖÇ2 | | | | | | | | | | | | | ÖÇ3 | | | | | | | | | | | | | ÖÇ4 | | | | | | | | | | | | | ÖÇ5 | | | | | | | | | | | | | ÖÇ6 | | | | | | | | | | | | | ÖÇ7 | | | | | | | | | | | | | ÖÇ8 | | | | | | | | | | | | | ÖÇ9 | | | | | | | | | | | | | Katkı Düzeyi: 1 Çok Az 2 Az 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek PHILISOPHY OF COMMUNICATION | Dersin Adı | İletişim Felsefesi | | | Dersin Kodu | JRB305 | | | Dersin Çeşidi | Zorunlu | | | Dersin Düzeyi | Lisans dersi | | | AKTS puanı | 6 | | | Teorik (saat/hafta) | 3 | | | Uygulama (saat/hafta) | - | | | Laboratuvar (saat/hafta) | - | | | Kaçıncı sınıf dersi | 3 | | | Hangi semester okutulduğu | | | | Öğretim görevlisinin adı | Doç. Dr. Serra İnci Çelebi | | | Dersi verme şekli | Yüz yüze & PowerPoint | | | Dersin Dili | Türkçe | | | Ön koşul | Yok | | | Önerilen program seçenekleri | Yok | | | Çalışma şartlerı | Yok | | | Dersin Hedefleri | İletişim felsefesi dersi iletişimin ne olduğu soruları çevresinde, iletişim pratiğini anlamaya yönelen, iletişimin doğası, özü, amacı, kapsamı ve içeriği, sağlıklı bir iletişim için gerekli olan şartlar ve iletişim sürecinde kullanılan yöntemler, dilin doğası, tutumlar, tutumların şekillenmesi, ikna edici iletişim, ikna edici iletişim kuramları, kamuoyu oluşumunda kitle iletişim araçlarının rolü, kitle iletişim araçlarının etkilerine yönelik araştırmalar, ve kitle iletişim kuramları konularını içermektedir. | | | Öğrenim Çıktıları | Dönem sonunda öğrenciler aşağıdakileri edinecektir: 1. Tutumlar ve tutumların ikna edici iletişim çalışmaları içindeki önemini anlamak 2. İkna edici iletişimde kullanılan taktiklerin neler olduğunu öğrenmek ve bunların hem kitle iletişim araçları ile kitlelere nasıl aktarıldığını ve hem de gündelik pratiklerde nasıl uygulandıklarını anlamak 3. İkna edici iletişim kuramlarının neler olduğunu öğrenmek 4. İkna edici iletişim kuramlarını bilimsel araştırmalarda ve yazılan tezlerde kullanmak ve yorumlamak 5. Kitle iletişim kuramlarının neler olduğunu öğrenmek 6. Kitle iletişim kuramlarını bilimsel araştırmalarda ve yazılan tezlerde kullanmak ve yorumlamak 7. Pratikte uygulanan iletişim kampanyaları ve çeşitlerini öğrenmek 8. İkna amaçlı iletişim kampanyalarını hem öğrenci ve hem de gerçek hayat projelerinde uygulamak 9. İletişim kampanyalarında yararlanılabilecek modelleri öğrenmek | | | Dersin İçeriği | Bu dersin içeriği şunlardan oluşur: -iletişimin doğası, kapsamı ve içeriği, -tutumlar, tutumların şekillenmesi, -ikna edici iletişim, -ikna edici iletişim kuramları, ve -kitle iletişim kuramları | | HAFTALIK KONULAR/ ÖN HAZIRLIK/ UYGULAMA | Hafta | Konular | Ön Hazırlık | Metodoloji ve Uygulama (Teori, pratik, ödev vb.) | 1 | İkna kavramı: ikna kavramı, ikna sürecinin izlediği yol, kaynak, mesaj, kanal, alıcı, ikna ve etik. | | | 2 | İknanın psikolojik, toplumsal ve mantıksal boyutları: iknaya tarihsel bakış, iknanın başlangıcı ve Aristo, başarılı iknanın adımları, kişisel ilgi ve tutumlar, benzeşme ve zıtlık eğilimi, kitle iletişiminin etkileri, iknanın toplumsal boyutunun yapısalcı açıklamaları, iknanın toplumsal hayattaki önemi, iknaya karşı koyma ve inanılırlık, iknaya karşı koyma ve öğrenme, iknaya karşı koyma ve alışkanlıklar, iknaya karşı koyma ve ön eğitim, iknaya karşı koyma ve gruplar, iknaya karşı koyma ve dikkati dağıtma, ve iknaya karşı koyma ve tepki. | | Haftalık internet ve kütüphane araştırması | 3 | Tutumlar ve ikna edici iletişim çalışmalarındaki önemi: tutumun tanımı, tutum-davranış ilişkisi, ve tutum araştırmalarının önemi. İletişim kuramları (bölüm-1): öğrenme kuramları, skinnercı davranışçılık kuramı, ve sosyal öğrenme kuramı. | | Haftalık internet ve kütüphane araştırması | 4 | İletişim kuramları (bölüm-1 ‘devamı): gestalt öğrenme kuramı, sosyal yargı kuramı, ve zorunlu tutum değişikliği. | | Haftalık internet ve kütüphane araştırması | 5 | İletişim kuramları (bölüm-2): tutarlılık ve denge kuramları, bilişsel uyumsuzluk kuramı, bilgi işleme kuramları, bilişsel tepki kuramı, ve detaylandırma olasılığı (ince eleyip sık dokuma) modeli. | | Haftalık internet ve kütüphane araştırması | 6 | İletişim kuramları (bölüm-3): kamuoyu oluşumunda kitle iletişim araçlarının rolü, kitle iletişim araçlarının etkilerine yönelik araştırmalar, güçlü etkiler dönemi, sihirli mermi/ hipodermik iğne kuramı, etki-tepki modeli, sınırlı etkiler dönemi, iki aşamalı akış kuramı ve kanaat önderi, güçlü etkilere dönüş dönemi, ve gündem belirleme kuramı. | | Haftalık internet ve kütüphane araştırması | 7 | MİD-TERM SINAVI | | | 8 | RESMİ TATİL | | | 9 | İletişim kuramları (bölüm-4): suskunluk sarmalı kuramı, bilgi açığı kuramı, medya bağımlılığı kuramı, çerçeveleme kuramı, kullanımlar ve doyumlar kuramı, yeniliklerin yayılması kuramı, ve teknoloji kabul modeli. | | Haftalık internet ve kütüphane araştırması | 10 | İkna edici iletişimde kullanılan taktikler: evet-evet taktiği, “acaba” yerine; “hangisi” taktiği, “önce küçük sonra büyük rica” taktiği, “önce büyük sonra küçük rica” taktiği, giderek artan ricalar taktiği, soruya soruyla yanıt verme, sadece o değil taktiği, önce ver sonra al taktiği, “yer etme” taktiği, ve borca sokma taktiği. | | Haftalık internet ve kütüphane araştırması | 11 | RESMİ TATİL | | | 12 | İknada kanıt seçimini etkileyen unsurlar: ikna edici iletişimde kullanılan kanıt türleri, istatistikler, anlatılar: öyküler ve anekdotlar, tanıklık, ve görsel kanıt. | | Haftalık internet ve kütüphane araştırması | 13 | İkna edici iletişimde mesaj: mesajın yapısı ve içeriği, rasyonel ikna edici çekicilikler, tek ve çift taraflı rasyonel çekicilikler, duygusal ikna edici çekicilikler, korku çekiciliği, mesaj çekiciliği olarak mizah, reklamda kullanılan mesaj çekicilikleri ve gerekçeleri, mesaj ve göstergebilim, göstergeler ve anlam, düzanlam ve yananlam. | | Haftalık internet ve kütüphane araştırması | 14 | İletişim kampanyaları ve ikna: iletişim kampanyaları, iletişim kampanyası türleri, ürün odaklı kampanyalar, kişi ya da aday odaklı kampanyalar, düşünce ya da ideoloji odaklı kampanyalar, iletişim kampanyalarında hedef, strateji ve taktik, iletişim kampanyaları ve ikna, iletişim kampanyalarında yararlanılabilecek modeller, Yale beş aşamalı gelişim modeli, ürün odaklı modeler (etkiler hiyerarşisi modeli, Trout ve Ries’ın konumlandırma modeli, cinsiyete göre konumlandırma, yaşa göre konumlandırma). | | Haftalık internet ve kütüphane araştırması | 15 | FİNAL SINAVI | | | | | | | | | | KAYNAKLAR | Ders Kitabı/ Ana Kaynak/Malzeme | Alemdar, K., & Erdoğan, İ. (2005). Öteki Kuram: Kitle iletişim Kuram ve Araştırmalarının Tarihsel ve Eleştirel Bir Değerlendirmesi. 2. Baskı, Ankara: ERK. Erdoğan, İ., & Alemdar, K. (2010). Öteki Kuram: Kitle iletişim Kuram ve Araştırmalarının Tarihsel ve Eleştirel Bir Değerlendirmesi. 3. Baskı, Ankara: ERK. İnceoğlu, M. (2010). Tutum, Algı, İletişim. 5. Baskı, İstanbul: Beykent Üniversitesi Yayınevi. Yüksel, A. H., Sandıkçıoğlu, B., Onay, A., Yılmaz, R. A. (2012). İkna Edici İletişim. 1. Baskı, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. | Önerilen Diğer Kaynaklar | Ders notları dönem içerisinde öğrencilere verilecektir. | İş Yükü Olarak Dersin Öğrenme, Eğitim ve Değerlendirme Aktiviteleri | Aktiviteler | Sayı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) | Haftalık ders saati (teorik) | 14 | 3 | 42 | Haftalık ders saati (uygulama) | | | | Gözlemlerin ve uygulamaların rapor olarak sunulması | | | | Araştırma raporlarının hazırlanması ve sunumu | | | | İnternet ve kütüphane araştırması | 10 | 3 | 30 | Ödevlerin hazırlanması ve sunumu | | | | Kuiz Kuiz için hazırlanma | | | | Gözetim ve Denetleme a) Mid-term sınavı b) Sınava hazırlanma | 1 | 50 | 50 | Gözetim ve Denetleme a) Final sınavı b) Sınava hazırlanma | 1 | 50 | 50 | TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)=172 | Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (saat)/(30 saat/AKTS)= 172/30 = 5.73=6 | Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı Öğrenme Çıktıları | Program Çıktıları | | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | ÖÇ1 | | | | | | | | | | | | | ÖÇ2 | | | | | | | | | | | | | ÖÇ3 | | | | | | | | | | | | | ÖÇ4 | | | | | | | | | | | | | ÖÇ5 | | | | | | | | | | | | | ÖÇ6 | | | | | | | | | | | | | ÖÇ7 | | | | | | | | | | | | | ÖÇ8 | | | | | | | | | | | | | ÖÇ9 | | | | | | | | | | | | | Katkı Düzeyi: 1 Çok Az 2 Az 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
|