MİMARLIK, TASARIM VE GÜZEL SANATLAR FAKÜLTESİ

Haberler

GAÜ'DEN

Fakültemiz Dekanınıyla Yapılan Mülakat: Mimarlık Toplumsal Bir Üründür

Fakültemiz Dekanınıyla Yapılan Mülakat: Mimarlık Toplumsal Bir Üründür

Kıbrıs İnşaat Dünyası Dergisi Kasım 2012 sayısında Girne Amerikan Üniversitesi Mimarlık, Tasarım ve Güzel Sanatlar Fakültesi Dekan Vekili Yrd. Doç. Dr. Hossein Sadri ile bir mülakat gerçekleştirmiştir. "Mimarlık Toplumsal Bir Üründür" başlığıyla yayınlanan bu mülakatın metni aşağıdadır.

Mimarlık toplumsal bir üründür

Girne Amerikan Üniversitesi 1985 yılında kurulmuş, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti'nin ve hatta Kıbrıs’ın ilk yüksek öğrenim kuruluşudur. Kurulduğu günden itibaren geniş kapsamlı Amerikan tabanlı öğrenime ulaşmaya odaklanmıştır. Yedi öğrenci ile eğitime başlayan üniversitede bugün 7000'den fazla öğrenci eğitim almaktadır. Girne Amerikan Üniversitesi Mimarlık, Tasarım ve Güzel Sanatlar, İşletme ve Ekonomi, Mühendislik, İletişim, Hukuk, Beşeri Bilimler, Sağlık Bilimleri ve Eğitim Fakültelerine ek olarak 7 yüksek okul ve iki lisansüstü enstitüsünde 10 doktora, 38 yüksek lisans, 48 lisans ve 9 ön lisans programlarında eğitim vermektedir.

Girne Amerikan Üniversitesi Mimarlık Fakültesi Dekan Vekili Yrd. Doç. Dr Hossein Sadri, öğrencilerin mimarlık tercihleri hakkında bilgiler verdi.

Dr. Sadri’nin röportajını sizlerle paylaşıyoruz…

Mimari gelişimini sürdüren bir üniversite

Girne Amerikan Üniversitesi, mimari gelişimini sürdüren bir üniversitedir.

Girne Amerikan Üniversitesi olarak, yakaladığımız ivme ile uluslararası vizyonumuzu süreç içerisinde geliştirmeyi başardık. Bu doğrultuda birçok farklı ülkeden öğrencilere kapılarımızı açtık.

Öğrenciler, Girne Amerika Üniversitesi’ni seçtikleri andan uluslararası bir eğitim ortamında eğitimlerini sürdürme şansı kazanıyorlar. Kıbrıs kampüsümüze ek olarak Amerika, İngiltere ve Singapore kampüslerimizde bir dönem veya bir yıl, ya da her kampüzümüzde bir yıl eğitim alabilirler. Buna ek olarak otuza aşkın farklı ülkeden olan eğitim kadromuz ve öğretim üyelerimiz ve öğrencilerimiz arasındaki birebir ve öğrenci merkezli eğitim modelimiz bugün başarımızın nedenidir.

GAÜ’de evrensel bir eğitim gerçekleştirilmektedir. Şu an 70 farklı ülkeden öğrencimiz vardır. Eğitimimizin içeriği de evrenseldir. Bu şekilde bir başarı elde etmenin gurur verici olduğunu belirtmek isterim. Üniversitemizde %100 İngilizce eğitimi verilmektedir. Burada ki amaç, uluslararası eğitimin farklılığını öne çıkarmaktır. Diplomamızın kabul edilirliliğinin daha da yüksek olması için akreditasyonlara ve uluslararası iş birliklerine ve üyeliklere önem vermekteyiz

Mimarlıkta toplumsal sorumlulukları gündeme taşıyoruz

Mimarlık fakültesi olarak, daha çok toplumsal bilimler ağırlıklı eğitim vermekteyiz. Mimarlık toplumsal bir üründür. Kamu yararına olabilecek sorunları gündeme getirme çabası içerisindeyiz. Bizler üniversite olarak bu şekilde tanınıyoruz ve de farkımızı bu şekilde ortaya koyuyoruz. Öğrencilerimize verdiğimiz projelerin içeriği ile de toplumsal sorunları irdeleyip, gündeme getirmeye çalışmaktayız.

Konferans ve seminerler gerçekleştiriyoruz. Gündemde kalarak insanlara karşı kendimizi sorumlu hissediyoruz. Gelenekselleşen Cuma Seminerleri konumuzun bu seneki temasını ”Dünya Problemleri Karşısında Mimarlık“ olarak seçtik ve bu vasıtayla mimarlığın sorumluluklarını gündeme taşımaya çalışıyoruz ve dünyadaki problemlere karşı herkesi ve özellikle mimarlık camiasını bir adım atmaya çağırıyoruz.

Mimarlar Haftası dolayısı ile Mimarlar Odası ile ortaklaşa düzenlediğimiz ’Engelli Parkı Projesi’’ni gerçekleştirdik. 3 Aralık Dünya Engelliler Günü vasıtasıyla bir seminer ve bir de workshop gerçekleştireceğiz.

Mimarlık eğitimi alan öğrencilerimiz eğitim süresince mekanın özelliklerine göre nitelik ve nicelik geliştirmeyi öğrenir. Mezun olan mimarlarımızın faaliyet alanı oldukça geniştir.

Mimarlık sosyal bir üründür

Mimarlık sosyal bir üründür. Mimarların kamu hizmet alanında hizmet yapması gerekir. Bugün baktığımızda Mimarlık mesleğinin gün geçtikçe bozulduğunu görmekteyiz. Dünyada bu düşünceyi dile getiren çok az sayıda insan vardır.

Mekan, kullanım için ortaya konulmuşken, bugün tüketim nesnesine dönüştüğünü izlemekteyiz. Mimarlar da bu düşünceye araç olmuşlardır. Toplumsal sorunları öne çıkaracak mimari yapılar önermeye çalışıyoruz.

Mimarların en büyük sıkıntısı kamunun bir parçası olması gerekirken tamamen özel sektöre itilmeleridir.
Mimarlık moda oldu

Mimarlık moda haline dönüşmüştür. Bu bir hastalıktır. Yapılan mega projeler sadece bir iki yıl gündemde kalabiliyor ve daha sonra modası geçiyor. Dünyanın en yüksek binasını yapma yarışı gibi. Pazarlık nesnesi olarak daha ilginç ve sadece görsellikten ibaret olan ürünler örtaya konuluyor. İçi boş olan bu gelişmeler de çabuk tüketiliyor ve bitiyor. Baktığınız zaman mimarlıkta en fazla değişen cephedir, bu da görselliğin mimarlığı ne kadar istila altına aldığının kanıtıdır. Bu nedenle son 100 senenin binalarına baktığımız zaman binaların tasarımında inanılmaz düşüşler yaşanmaktadır.

Mimarların esasen danışmanlık hizmeti verebilmelerinin gerekliliğine inanıyorum. Diğer mesleklerle ve hatta meslekler dışı kişilerle işbirliği yaparak çalışmaları gerekiyor. Mimarları diğer meslek dallarından bağımsız düşünemezsiniz. Mesleklerin bu denli birbirinden ayrıştırılması Sadece her mesleğin kendi piyasasını koruması amacıyla yapılmıştır. Bu nedenle de biz meslek odaklı eğitime ek olarak disiplinler arası ve disiplinler ötesi çalışmalara açık bir eğitim sistemini benimsiyoruz.

Karpaz bölgesinde ’Yaşam Kampusu’ adı altında bir üniversite kampusu yapıyoruz. . Karpaz bölgesinin doğal ortamı göz önünde bulundurarak tasarlanmıştır. Bu kampüs projemize ek olarak çeşitli restorasyon ve mimarlık projelerimiz var. Bunları dünya çapında çevreye, insana ve topluma duyarlı örnek projeler olarak çalışmaktayız.

Geçen seneden itibaren Avrupa Mimarlık Eğitim Kurumu üyesiyiz. Akreditasyon çalışmasının sonlanmasını bekliyoruz. AB standartlarını ve en güncel eğitim modellerini izlemekteyiz. Daha da üzerine çıkmaya çalışıyoruz.
Dr. HOSSEİN SADRİ Kimdir?

1979 yılında İran Tebriz şehrinde doğdu. İran’da Azad Üniversitesi’nde Master eğitimini tamamladıktan sonra Türkiye’de Gazi Üniversitesi’nde ’Mimarlık ve İnsan Hakları’ üzerine doktorasını tamamladı. 2010 yılından itibaren Girne Amerikan Üniversitesi’nde Mimarlık Fakültesi Bölüm Başkanı olarak ve son dört aydır ise vekaleten fakültenin dekanı olarak görevini sürdürüyor.