Girne Amerikan Üniversitesi

SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ

Acil Yardım ve Afet Yönetimi Bölümü (Türkçe)

 

  1. SINIF 1. YARIYIL (GÜZ)

DERSİN KODU

DERSİN ADI

TEO+UYG SAATİ

ULUSAL KREDİ

AKTS

AYAY 101

Temel Anatomi

2+0

2

3

AYAY 103

Temel Fizyoloji

2+0

2

3

AYAY 105

Acil Bakım I

4+0

4

5

AYAY 107

Acil Sağlık Hizmetleri I

4+0

4

5

AYAY 109

Tıbbi Terminoloji

1+0

1

1

AYAY 111

Beden Eğitimi I

1+2

2

1

EFL 101

İngilizce I

3+0

3

4

TURK 001

Türkçe I

2+0

0

2

NH 001

Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarih I

2+0

0

2

 

ZORUNLU TOPLAM

21+2

18

26

 

Seçmeli

 

4

4

 

 

TOPLAM

 

22

30

 

  1. SINIF 2. YARIYIL (BAHAR)

DERSİN KODU

DERSİN ADI

TEO+UYG SAATİ

ULUSAL KREDİ

AKTS

AYAY 102

Acil Bakım II

3+2

4

6

AYAY 104

Acil Sağlık Hizmetleri II

5+0

5

6

AYAY 106

Temel Farmakoloji

2+0

2

3

AYAY 108

Beden Eğitimi II

1+2

2

1

EFL 102

İngilizce II

3+0

3

4

TURK 002

Türkçe II

2+0

0

2

NH 002

Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarih II

2+0

0

2

 

ZORUNLU TOPLAM

18+4

16

24

 

Seçmeli

 

6

6

 

 

TOPLAM

 

22

30


  1. SINIF 3. YARIYIL (GÜZ)

DERSİN KODU

DERSİN ADI

TEO+UYG SAATİ

ULUSAL KREDİ

AKTS

AYAY 201

Mesleki Uygulama I  

4+6

7

10

AYAY 203

Resusitasyon  

4+0

4

6

AYAY 205

Travma

4+4

6

8

AYAY 207

Vücut Geliştirme I

0+2

1

2

 

ZORUNLU TOPLAM

12+12

18

26

 

Seçmeli

 

4

4

 

 

TOPLAM

 

22

30

 

  1. SINIF 4. YARIYIL (BAHAR)

DERSİN KODU

DERSİN ADI

TEO+UYG SAATİ

ULUSAL KREDİ

AKTS

AYAY 202

Mesleki Uygulama II

4+6

7

10

AYAY 204

Acil Bakım III

2+4

4

6

AYAY 206

Vücut Geliştirme II

0+2

1

2

 

ZORUNLU TOPLAM

12+12

12

18

 

Seçmeli

 

12

12

 

 

TOPLAM

 

24

30

ZORUNLU YAZ STAJ: 30 İŞ GÜNÜ

  1. SINIF 5.  YARIYIL (GÜZ)

DERSİN KODU

DERSİN ADI

TEO+UYG SAATİ

ULUSAL KREDİ

AKTS

AYAY 301

Acil Yardım ve Kurtarma Çalışmaları I

3+0

3

5

AYAY 303

Vücut Geliştirme III

0+2

1

2

AYAY 305

Afet ve Acil Durum Mevzuatı

2+0

2

3

AYAY 307

İtfaiyecilik ve Yangın Güvenliği

2+0

2

3

AYAY 309

Arama- Kurtarma I

2+4

4

7

 

ZORUNLU TOPLAM

9+6

12

20

 

Seçmeli

 

10

10

 

 

TOPLAM

 

22

30

 

  1. SINIF 6. YARIYIL (BAHAR)

DERSİN KODU

DERSİN ADI

TEO+UYG SAATİ

ULUSAL KREDİ

AKTS

AYAY 302

Acil Yardım ve Kurtarma Çalışmaları II

4+2

5

8

AYAY 304

Vücut Geliştirme IV

0+2

1

2

AYAY 306

Yangın Kimyası

2+0

2

3

AYAY 308

Arama- Kurtarma II

2+4

4

7

 

ZORUNLU TOPLAM

8+8

12

20

 

Seçmeli

 

10

10

 

 

TOPLAM

 

22

30

ZORUNLU YAZ STAJI: 30 İŞ GÜNÜ

  1. SINIF 7. YARIYIL (GÜZ)

DERSİN KODU

DERSİN ADI

TEO+UYG SAATİ

ULUSAL KREDİ

AKTS

AYAY 401

Acil Durum Yönetimi I

2+0

2

3

AYAY 403

Vücut Geliştirme V

0+2

1

2

AYAY 405

Meslek Etiği  

2+0

2

3

 

ZORUNLU TOPLAM

4+2

5

3

 

Seçmeli

 

En az 17

22

 

 

TOPLAM

 

22

30

 


  1. SINIF 8. YARIYIL (BAHAR)

DERSİN KODU

DERSİN ADI

TEO+UYG SAATİ

ULUSAL KREDİ

AKTS


AYAY 402

Acil Durum Yönetimi II

2+0

2

3


AYAY 404

Vücut Geliştirme VI

0+2

1

2


 

ZORUNLU TOPLAM

2+2

3

5


 

Seçmeli

 

En az 19

25


 


 

TOPLAM

 

22

30

96 ZORUNLU / 82 SEÇMELİ DERS ALABİLİR TOPLAM = 178 KREDİ

GÜZ YARIYIL SEÇMELİ DERSLER 

DERSİN KODU

DERSİN ADI

TEO+UYG SAATİ

ULUSAL KREDİ

AKTS

AYAY 113

Psikoloji

2+0

2

2

AYAY 115

Genel Kimya

2+0

2

2

AYAY 117

Yönetimin Genel İlkeleri  

3+0

3

3

AYAY 119

Afet Bilgisi

2+0

2

3

AYAY 121

İlk Yardım ve Kurtarma I

2+2

3

4

AYAY 209

Mikrobiyoloji

2

2

2

AYAY 211

Teknolojinin Bilimsel İlkeleri

2+0

2

3

AYAY 213

Patoloji

2+0

2

3

AYAY 311

Acil Durum Psikolojisi

2+0

2

2

AYAY 313

İtfaiye Araç ve Malzeme Bilgisi

3+2

4

4

AYAY 315

Kamu Yönetimi

2+0

2

2

AYAY 317

İstatistik

2+0

2

2

AYAY 319

Teknik Resim

2+2

3

4

AYAY 321

Eğitim Psikolojisi

2+0

2

3

AYAY 407

Acil Yardım Organizasyonu ve Rehabilitasyon Çalışmaları

2+0

2

3

AYAY 409

Çevre Sağlığı ve Biyogüvenlik

2+0

2

2

AYAY 411

Yapı Güvenliği ve Proje Bilgisi

2+0

2

2

AYAY 413

Elektrik Tesisatı Bilgisi

2+0

2

2

AYAY 415

Lojistik Yönetimi

2+0

2

2

AYAY 417

Halk Eğitimi

2+2

3

3

AYAY 419

Bitirme Ödevi

0+2

1

3


GÜZ YARIYIL SEÇMELİ DERSLER 

DERSİN KODU

DERSİN ADI

TEO+UYG SAATİ

ULUSAL KREDİ

AKTS

AYAY 110

Örgütsel Davranışa Giriş

3+0

3

3

AYAY 112

Temel Biyokimya

2+0

2

2

AYAY 114

İletişim  

2+0

2

2

AYAY 116

İlk Yardım ve Kurtarma II

2+2

3

4

AYAY 208

Afetlerde Salgın Hastalıklar

2+0

2

2

AYAY 210

KBRN

2+0

2

3

AYAY 212

Temel Hukuk  

2+0

2

2

AYAY 214

Tim Liderliği

2+0

2

3

AYAY 312

Temel Strüktür ve Yapı Bilgisi  

2+0

2

2

AYAY 314

Afetlerde Sağlık Yönetimi  

2+0

2

3

AYAY 316

Araştırma Yöntemleri

2+0

2

2

AYAY 318

Kriminoloji

2+0

2

3

AYAY 320

İp Teknikleri

2+8

6

6

AYAY 322

Arazide Yön Bulma  

4+4

6

6

AYAY 406

Afetlerde Risk Azaltma Yöntemleri  

2+0

2

2

AYAY 408

Risk ve Kriz Yöntemleri  

2+0

2

2

AYAY 410

Amatör Telsizcilik

2+0

2

2

AYAY 412

Meteoroloji Bilgisi

2+0

2

3

AYAY 414

Halk Sağlığı  

2+0

2

3

AYAY 416

Proje Yönetimi

2+0

2

3

AYAY 418

Sosyal Sorumluluk Projesi

1+18

10

10


Öğrencinin talebi, akademik danışman ve bölüm başkanında uygun görerek onay vermesi halinde üniversitenin diğer akademik birimleri tarafından açılmış olan dersler seçmeli olarak alınabilir. Bölüm başkanlığı yeni seçmeli derslerin açılmasını talep edebilir.

DERS İÇERİKLERİ / TANIMLARI

ZORUNLU DERSLER

 

HEM101Anatomi (3,2,4)

Bu ders ile öğrencilerin terminolojiyi kavraması, insan vücudunu oluşturan sistemlerin yapılarını ve birbirleriyle olan komşuluklarını öğrenmesi amaçlanmaktadır.

Kaynak: Richard Drake, A. Wayne Vogl and Adam W. M. Mitchell. Gray`s Anatomy for Students (2009) Elsevier Publications.

 

HEM103 Fizyoloji (4,0,4)

Bu ders ile öğrencilerin insan vücudunun işlevsel özelliklerini, sistemlerin çalışma prensiplerini anlaması, homeostasis için ortak çalışma özelliklerini kavraması amaçlanmaktadır.

Kaynak: Stuart Ira Fox. Human Physiology (2010). McGraw Hill Publications

 

HEM113 Psikoloji (2,0,2)

Dersin amacı, psikolojinin temel konu, kavram ve alt alanlarını öğrenciye tanıtmak; insan davranışlarının ele alınmasında nesnel ve bilimsel bir yaklaşım geliştirmelerini sağlamaktır. Ayrıca, psikolojide temel ve tarihi yaklaşımlar, öğrenme, güdülenme, sosyal biliş, kişilik, duyum, algı, dikkat konularının, psikolojideki temel teorik yaklaşımlar çerçevesinde anlaşılması amaçlanmaktadır.

 Kaynak: Nicky Hayes. Understand Psychology: Teach Yourself (2010) Hachette UK

 

AFET101 Genel Kimya (2,0,2)

Bu derste kimya alanındaki şu temel konuları kapsamaktadır: atomlar, elementler ve özellikleri, moleküller, kimyasal bileşikler, kimyasal bağlar, kimyasal denklemler ve reaksiyonlar, sulu çözeltiler, periyodik tablo, gazlar ve atomun elektronik yapısı.

Kaynak: Raymond Chang and Jason Overby . General Chemistry: The Essential Concepts (2010) McGraw Hill.

 

AFET103 Yönetimin Temel İlkeleri (3,0,3)

Yönetime ilişkin temel kavramlar, tarihçe, karar verme, iletişim, organizasyonlarda planlama, organizasyon, yönetme, yönlendirme, kontrol ve gözlem ile iş etiği konuları ele alınacaktır.

Kaynak: Edward Brown. Introduction to business management. (2011) BiblioBazaar

 

 

 

AFET105 Acil Yardım ve Kurtarma Çalışmaları I (2,2,3)

İlk yardım tanımı ve ilkeleri, ABC, havayolu açma, suni solunum uygulama, kalp masajı uygulama, kanama çeşitleri ve kanama kontrolü, travmalar ve kırıklar, atel uygulamaları, omurga tahtası hazırlama, sedye hazırlama, yanıklar, şok, senkop, koma pozisyonları

Kaynak: The Pocketbook of Emergency Care, Elsevier; 1 edition (19 Dec 2011)

 

AFET107 ve AFET110 Beden Eğitimi I ve II (1,2,2)

Fiziksel yetenekleri geliştirmede temel prensipler, hareketler, antrenman periyodlamaları ve sportif performansın artırılması konularının öğrenilmesi amaçlanmaktadır.

 

AFET109 Temel Afet Bilgisi (2,0,2)

Afet tanımı, afet çeşitleri, doğal afetler, insan kaynaklı afetler, yerleşim bölgesi seçimi, belediyelerin yerleşim planı üzerindeki görevleri, mülki idarenin yerleşim planı üzerindeki etkileri, merkezi idarenin yerleşim planı üzerindeki etkileri, doğal kaynakların kullanımı, insan yapımı büyük yapıların afetlerdeki davranışları, afet eğitiminin gerekliliği, risk tablosu, bütünleşik afet yönetimi.

Kaynak: JICA disaster management

 

EFL101 ve EFL102 İngilizce I ve II (3,0,3)

Bu dersin amacı, öğrencilerin kelime, dilbilgisi, telaffuz ve iletişimsel yapılarla birlikte temel İngilizce’yi öğrenmelerine yardımcı olmaktır. Aynı zamanda öğrencilerin okuma, dinleme, yazma ve konuşma becerilerini geliştirebilmesi için öğrenme ortamları ve güdüleme sağlamaktır.

Kaynak: Course book: New Headway : Student’s book

Ek Kaynak: Workbook. Reading book: Changing Times, changing Tenses.

Ek Kaynak: Reading book: Right Reading.

 

TURK001 Türk Dili I (NC)

Bu ders, dilin milletlerin hayatındaki yeri ve önemi, dil-kültür ilişkileri, diğer dilleri incelemenin yanında, Türkçe’nin yeri, Türk dilinin tarihi gelişimi ve yayılma alanlarına ilişkin bilgi verir. Ayrıca Türkçe’yi fonetik açıdan tanıtarak imla kuralları ve uygulamalarına ilişkin beceri kazandırır.

Kaynak: Özkan, Mustafa ve diğerleri. Yüksek Öğretimde Türk Dili Yazılı ve Sözlü Anlatım. (2001) Filiz Kitabevi

Ek Kaynak: Yakıcı, Ali ve diğerleri. Türkçe I Yazılı Anlatım. (2005) Bilge Yayınları

 

 

 

NH001 Atatürk İlkeleri ve İnkilap Tarihi I (NC)

Cumhuriyet tarihindeki inkılâp hareketleri ve Atatürk İlkeleri, Atatürkçü düşünce sisteminin verilmesi amaçlanmaktadır.

Kaynak: Mumcu Ahmet. Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi I ve II (1998) Açık Öğretim Fakültesi Yayınları No: 555-567

Ek Kaynak: Atatürk Mustafa Kemal. Nutuk (2011) Alfa Yayınları

 

AFET102 Örgütsel Davranış (3,0,3)

Öğrencilerin; örgütsel davranışta kavramlar, teoriler ve yaklaşımlar; bireysel davranışı etkileyen faktörler; grup davranışının dinamikleri; örgütsel system değişkenleri; örgütsel durumu etkileyen çevresel faktörler; örgütsel davranışta değişken analizi hakkında bilgi edinmesi amaçlanmaktadır.

Kaynak: Robbins, Stephen,P. Organizational Behaviour, Eleventh Edition. (2005) Pearson Prentice Hall

Ek Kaynak: Borkowski, Nancy. Organizational Behaviour in Health Care. (2005) Jones and Bartlett Publishers

 

AFET104 Acil Servis Araçları Eğitimi (2,2,3)

Kurtarma ipleri, manivela, sedye çeşitleri, atel çeşitleri, karabinalar, sekizliler, cumarlar, emniyet kemerleri, kişisel koruyucu ekipmanlar, makaralar, motorlu nakil araçları, arazi araçları, motorlu testereler, ambulans dış belirleyiciler, ambulans şasileri, hız ve süratlenme, uyarı araçları, hasta taşıma sedyeleri, suni solunum araçları, aspirasyon cihazları, oksijen inhalasyon cihazları, kardiyak kompresyon araçları, hasta bakımı temel malzemeleri, tespit cihazları, atlama ünitesi, pansuman, doğum, güvenlik ve çıkarma malzemeleri, hava ambulansları.

Kaynak: How it Works Emergency Vehicles, Steve Parker (2010), Miles Kelly Publishing Ltd

 

AFET106 Acil Hasta Bakımı I (6,2,7)

İlaç uygulama yöntemleri, kan transfüzyonu, oksijen uygulaması, beslenme gereksinimi, boşaltım sistemi, uyku ve dinlenme, yara bakımı, ilkyardım, ameliyat öncesi ve sonrası hasta bakımı, reanimasyon

Kaynak: The Royal Marsden Hospital Manual of Clinical Nursing Procedures – Student Edition by Lisa Dougherty and Sara Lister (2011), Wiley-Blackwell

 

HEM105 Biyokimya (2,0,2)

Bu ders ile öğrencinin vücutta meydana gelen kimyasal olayların temel mekanizmalarını kavraması, canlılığın sürdürülmesi için gerekli metabolik işlevlerin nasıl meydana geldiğini anlaması, biyokimyasal incelemeler için materyal alım ve transport özelliklerini öğrenmesi amaçlanmaktadır.

Kaynak: Biochemistry, Jeremy M. Berg, John L. Tymoczko and Lubert Stryer (2011), W. H. Freeman

 

HEM104 Kendini tanıma ve iletişim yöntemleri (2,2,3)

Bu ders ile öğrencinin insan davranış özellikleri, kendini değerlendirebilme içgörüsünü geliştirmesi, iletişimdeki temel kavram ve ilkeleri anlaması ve bu bilgileri mesleki ve sosyal yaşamda kullanmasının önemini kavraması amaçlanmaktadır.

Kaynak: Mandy Kotzman, Anne Kotzman.Listen to Me, Listen to You: A Step-by-step Guide to Communication Skills Training: A Step-by-step Guide to Communication Skills Training. BPA Print Group, Australia.

 

AFET108 Acil Yardım ve Kurtarma Çalışmaları II (2,2,3)

Açık ve kapalı kazık düğümü, Camadan düğümü, İsveç oturağı, Karabin sekizli ve makaralar, istasyon kurma ve iniş, yaralıya iniş, havai hat kurma ve tahliye, sedye hazırlama, gıda lojistiği, mukavemet yürüyüşü ve intikal, kriz merkezi kurma ve keşif çalışmaları, arama kurtarma tatbikatı, gece tatbikatı, hayatı idame ettirme ve navigasyon

Kaynak: Alton L. Thygerson, Benjamin Gulli, Jon R. Krohmer, American Academy of Orthopaedic Surgeons, American College of Emergency Physicians. First aid, CPR, and AED. (2007) Jones & Bartlett Learning

 

TURK102 Türk Dili II (NC)

Bu ders, dilin milletlerin hayatındaki yeri ve önemi, dil-kültür ilişkileri, diğer diller yanında Türkçenin yeri, Türk dilinin tarihi gelişimi ve yayılma alanlarına ilişkin bilgi verir. Ayrıca Türkçeyi fonetik açıdan tanıtarak imla kuralları ve uygulamalarına ilişkin beceri kazandırır.

Kaynak: Özkan, Mustafa ve diğerleri. Yüksek Öğretimde Türk Dili Yazılı ve Sözlü Anlatım. (2001) Filiz Kitabevi

Ek Kaynak: Yakıcı, Ali ve diğerleri. Türkçe I Yazılı Anlatım. (2005) Bilge Yayınları

 

NH002 Atatürk İlkeleri ve İnkilap Tarihi II (NC)

Cumhuriyet tarihindeki inkılâp hareketleri ve Atatürk İlkeleri, Atatürkçü düşünce sistemi verilerek Türkiye Cumhuriyeti Devleti’nin sorunları konusunda öğrencilerin doğru düşünmelerini sağlamak amaçlanır.

Kaynak: Mumcu Ahmet. Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi I ve II (1998) Açık Öğretim Fakültesi Yayınları No: 555-567

Ek Kaynak: Atatürk Mustafa Kemal. Nutuk (2011) Alfa Yayınları

 

 

 

AFET201 Acil Hasta Bakımı II (6,8,10)

112 Acil servis hizmetlerinin işleyişi, vaka tartışmaları

Kaynak: Alton L. Thygerson, Benjamin Gulli, Jon R. Krohmer, American Academy of Orthopaedic Surgeons, American College of Emergency Physicians. First aid, CPR, and AED. (2007) Jones & Bartlett Learning

 

Vücut Geliştirme I, II, III, IV, V ve VI (0,2,1)

Bu ders ile öğrencilerin fiziksel yeteneklerini geliştirmesi ve yeterli kuvvet, dayanıklılık, esneklik kazanarak doğru kaldırma ve taşıma yapabilme becerisi kazanması amaçlanmaktadır. Beden Eğitimi ve Vücut geliştirme derslerinde verilen eğitim sonucunda öğrenci;

a) Egzersiz ve vücut geliştirmenin, bunu sürdürmenin mesleği açısından önemine ilişkin farkındalık kazanır.

b) Çeşitli teknikler kullanarak fiziksel yeteneklerini geliştirmeyi ve böylelikle daha iyi taşıma teknikleri ile taşımayı rahatlıkla gerçekleştirme becerisi ve deneyimi kazanır.

c) Fiziksel gelişmelerini tamamlayarak karşılaşacağı olası güçlerin nasıl üstesinden gelinebileceği ve taşıma sırasında yapılması gerekenleri öğrenir.

d) Etkili çalışma metotları ile bedenini doğru olarak kullanır.

e) Fiziksel yeteneklerini geliştirerek özgüven kazanır.

f) Bunu sürdürmenin önemini kavrar.

 

AFET205 Afet ve Acil Durum Yönetimi I (2,0,2)

Yeni yerleşim yeri belirleme ölçütleri, mevcut yerleşim bölgelerindeki tehlike risklerinin hesaplanması, risklerin azaltılması, kamu kuruluşları afete hazırlık eğitimleri, kamu kuruluşları koordinasyonu oluşturma, itfaiye ve hastanelerin acil durumlara müdahale planları, mahalle afete hazırlık eğitimleri, gönüllü afet müdahale ekipleri, kriz merkezi kurma çalışmaları, afetzedeleri arama-kurtarma ve lojistik destek çalışmaları, enkaz kaldırma ve defin işlemleri, salgın önleme ve halk sağlığı hizmetleri, çadırkent çalışmaları

Kaynak: Introduction to International Disaster Management, Damon P. Coppola, 2011, A Butterworth-Heinemann Title

 

AFET207 Kurtarma Araçları Eğitimi (2,0,2)

Arama kurtarma timinin (AKT) tanımı, AKTde kullanılan araçlar, öncü araç, ekipman taşıyıcısı, jeneratör, kırıcı-delici araçlar, kesici-ayırıcı araçlar, hidrolik ayırıcı ve destek araçları, aydınlatma gereçleri, hava yastıkları, tripod, domuz damı, balyoz-levye-çekiç kullanımı.

 

 

AFET211 Farmakoloji (4,0,4)

Bu ders ile öğrencinin ilaçların veriliş yollarını, farmasötik şekilleri, farmakokinetik ve farmakodinamik özellikleri (ilaçların emilimi, dağılımı, metabolizması, etki mekanizmaları, etkilerini değiştiren faktörler gibi), ilaç etkileşimi mekanizmalarını kavraması, ilaç uygulamalarında dikkat edilmesi gereken hususların farkına varması, sistemlere etkili ilaçlar ile mesleğini uygularken sık kullanılan ilaç gruplarının özelliklerini anlaması amaçlanmaktadır.

Kaynak: Pharmacology for Health Professionals. W. Renee Acosta, (2012). Lippincott Williams and Wilkins

 

AFET209 Patoloji (2,0,2)

Bu ders ile öğrencinin organizmada hastalık oluşum mekanizmalarını ve patolojik süreçleri kavraması amaçlanmaktadır.

Kaynak: PKT COMP/ PATHOLOGIC BASIS OF DISEA (Robbins Pathology) by Richard Mitchell (2011) Elsevier Health Sciences

 

HEM115 Mikrobiyoloji-Parazitoloji (3,2,4)

Bu ders ile öğrencinin hastalık etkenlerini, özelliklerini, hastalık yapma mekanizmalarını, bağışıklık sistemini kavraması, aşılama ve tedavinin özellikleri anlaması amaçlanmaktadır.

Kaynak: Katherine N.Ward, A. Christine McCartney, Bishan Thakker . Notes on Medical Microbiology: Including Virology, Mycology and Parasitology (2008) Churchill Livingstone

 

AFET202 Hastalıklar Bilgisi ve Acil Hasta Bakımı (6,8,10)

Sağlık ve hastalık kavramları, hastalık oluşum mekanizmaları, belirti ve bulgular, muayene şekilleri, tanı işlemleri. Solunum, dolaşım, sindirim, endokrin, kan, sinir, boşaltım, üreme sistemleri hastalıkları, konjenital anomaliler, enfeksiyon hastalıkları, kanser, ruh hastalıkları.

Kaynak: Robbins and Cotran Pathologic Basis of Disease (Robbins Pathology). Vinay Kumar, Abul K. Abbas, Jon C. Aster, Nelson Fausto. Saunders; 8th Revised edition (2009)

 

AFET206 Afet ve Acil Durum Yönetimi II (2,0,2)

Entegre afet yönetim sistemi, afet yönetiminin evreleri, hazırlık evresi ve uygulamaları, müdahale evresi, iyileştirme evresi, zarar azaltma evresi, afet planlamasının temel ilkeleri, afet yönetimi temel fonksiyonlarının birleştirilmesi ve koordinasyon, yönetim ve kontrol, iletişim, erken uyarı, bilgilendirme ve tahliye, sağlık hizmetleri ve kaynak yönetimi.

Kaynak: Introduction to International Disaster Management, Damon P. Coppola, 2011, A Butterworth-Heinemann Title

 

 

AFET208 Afetlerde Salgın Hastalıklar (2,0,2)

Salgın araştırması, vaka tanımlanması ve saptanması, tanımlayıcı epidemiyoloji, hipotez geliştirme, hipotez değerlendirme, laboratuar ve çevreye ait çalışmalar, korunma ve kontrol önlemleri, bulgu ve sonuçların duyurulması, salgının kontrolü için alınacak önlemler, kaynağa yönelik önlemler, bulaşma yoluna yönelik önlemler, sağlam kişilere yönelik önlemler, enfeksiyon belirtileri, bulaşıcı hastalık bildirimi ve izolasyon, bağışıklık ve immünizasyon, solunum yoluyla, sindirim yoluyla, deri yoluyla bulaşan hastalıklar ve özellikleri, dezenfeksiyon, sterilizasyon.

Kaynak: Disaster-prone infectious diseases. medical prevention and treatment manuals(Chinese Edition). Ba bookstore (2008)

 

AFET210 KBN silahlar – Kimyasal, biyolojik, nükleer silahlar (2,0,2)

Kimyasal, biyolojik, nükleer silahların tanımı, tarihçesi, sınıflandırılması, kullanım biçimleri, insan üzerindeki etkileri, özgün savunma sistemleri ve tedavi yöntemleri, savunucu personelin sahip olması gereken teçhizat özellikleri ve kullanımı, alan izolasyonu ve dekontaminasyon yöntemleri.

Kaynak: CBRN Protection: Managing the Threat of Chemical, Biological, Radioactive and Nuclear Weapons. Andre Richardt, Birgit Hülseweh, Bernd Niemeyer, Frank Sabath. Wiley VCH; 1 edition (2012)

 

AFET212 Temel Hukuk (2,0,2)

Temel hukuk kavramları, insanlık tarihi ve hukuk sistemlerinin oluşumu, demokrasi kavramı, demokratik toplum sistemi, Anayasa, anayasaya göre temel hak ve özgürlükler, vatandaşlık ve yükümlülükleri, acil durumlarla ilgili hukuki sistemler, afet ve acil durum yönetiminin işleyiş mekanizması ve ilgili hukuki sistemler, uluslararası hukuk ilişkileri.

Kaynak: Phil Harris. Introduction to Law (2007) Cambridge University Press Lori F. Damrosh, Louis Henkin, Sean Murphy, Hans Smit. International Law: Cases and Materials, 5th edition (2009) West publisher

 

AFET301 Acil Yardım ve Kurtarma Çalışmaları III (4,2,5)

Oryantasyon kanuni sorumluluklar, hastanın değerlendirmesi, solunum sistemi hastalıklarında temel destek tedavisi, dolaşım sistemi hastalıklarında yaklaşım, kanama kontrolü, şok, travma, yumuşak doku travmaları, kırık-çıkık-burkulma, pelvis ve alt ekstremite yaralanmaları, kafa travmaları, vertebra yaralanmaları, göz yaralanmaları, yüz-boyun yaralanmaları, göğüs yaralanmaları, batın, genital bölge yaralanmaları, zehirlenmeler, hayvan ısırık ve sokmaları

Kaynak: Alton L. Thygerson, Benjamin Gulli, Jon R. Krohmer, American Academy of Orthopaedic Surgeons, American College of Emergency Physicians. First aid, CPR, and AED. (2007) Jones & Bartlett Learning

 

 

 

AFET305 Acil Durum Psikolojisi (2,0,2)

Acil durum, olağandışı durum (ODD), afet kavramları, acil durum psikolojisi kavramı, ODD ve sonrasında görülen tepkiler ve bunlara yaklaşım, anksiyete, stres, stresle başa çıkma yolları, korku doğası ve başa çıkma yolları, acil duruma karşı gelişen öfke ve başa çıkma yolları, afet sonrası travmaya psikolojik tepki ve başa çıkma yolları, beden imgesi bozulan bireye yaklaşım, ölüm, kayıp ve buna karşı verilen tepkiler, yas ve yasla başa çıkma yolları, ODD sonrası aile ve yaşanan krizi yönetme yöntemleri, özel gruplara psikolojik etkileri, yardım çalışanlarına etkileri, mağdurların izleyicileri, kitle iletişim araçlarının insanların üzerine psikolojik etkileri, depremin etkileri, savaşın etkileri, terörün etkileri ve başa çıkma yolları.

Kaynak: Trauma Psychology: Issues in Violence, Disaster, Health and Illness (Contemporary Psychology). Elizabeth Carll. Praeger Publishers Inc; 1 edition (2007)

 

AFET307 Afet ve Acil Durum Mevzuatı (2,0,2)

Sivil savunmanın gerekliliği ve önemi, Afet ve Acil Durum Başkanlığının teşkilat yapısı, yönetim mevzuatı, acil eylem planlarının hazırlanış yöntemleri, temel ilkeleri, acil eylem planlarının uygulanması ve güncelleştirme çalışmaları.

 

AFET309 İtfaiyecilik ve Yangın Güvenliğine Giriş (2,0,2)

Yangın güvenliği, korunma, önlem, söndürme, itfaiyenin tarihi, itfaiye uygulamaları, itfaiye organizasyonu, sanayi itfaiyeciliği, orman itfaiyeciliği, deniz itfaiyeciliği, itfaiye personelinin görevleri, çalışma alanları.

Kaynak: Firefighter`s Handbook: Essentials of Firefighting: Basics of Firefighting. Delmar, Delmar; 3 edition (2008)

 

AFET311 İtfaiye Araç Malzeme Bilgisi (3,2,4)

Personel koruyucu donanımları, söndürme gereçleri, kurtarma ekipmanı, ilk yardım donanımları, müdahale araçları, kurtarma araçları, destek araçları, NBC kontrol araçları, NBC dekontaminasyon araçları, kriz masası yönetim araçları.

Kaynak: Visual Dictionary of Firefighting Tools and Resources. Phillip L Queen. Delmar Cengage Learning; 1 edition (2006)

 

AFET313 Kamu Yönetimi (2,0,2)

Kamu yönetimi sistemi, tarihi gelişimi, örgütlenmesi, işleyişinin temel özellikleri, kurumlar.

Kaynak: Public Management and Governance. Tony Bovaird, Elke Löffler. Routledge; 2 edition (2009)

 

 

 

AFET315 İstatistik (2,0,2)

Bu ders ile öğrencilerin istatistik ile ilgili temel kavramları anlaması, kendi alanında istatistiğin nasıl kullanıldığını anlaması, literatür ve araştırmalarda değerlendirebilmesi amaçlanmaktadır.

Kaynak: Allan G. Bluman. Elementary Statistics: A Step by Step Approach, Fifth Edition. (2004) McGraw Hill

 

AFET317 Teknik Resim (2,2,3)

Teknik resim ekipmanı, çizim aparatları, kullanımı, basit temel çizimler, çizgi uygulamaları, ölçek, tasarı geometriye giriş, uzay ve düzlemler, görünüş, basit düzlemsel nesnelerin görünüşleri, basit hacimsel nesnelerin görünüşleri, kompleks neslerin görünüşleri, görünüş tamamlama, perspektif çizimine giriş, kesit alma, yöntemleri, ölçülendirme, inşaat teknik resiminde ölçülendirme ve gösterimi, mimari teknik resim.

Kaynak: The Art of Mechanical Drawing: A Practical Course for Drafting and Design (Popular Mechanics). William F. Willard, Popular Mechanics. Hearst Communications; Revised edition (2009)

 

AFET302 Acil Yardım ve Kurtarma Çalışmaları IV (4,2,5)

Kalp hastalıkları, felç, dispne, diyabet, akut batın, bulaşıcı hastalıklar, madde bağımlılığı, bilinç kaybı, epilepsi, pediatrik aciller, doğum, yanıklar, sıcak çarpması, donma, suyla ilgili aciller, acil durumlarda ruhsal destek, hasta taşıması, triaj, çıkartma kurtarma, defibrilasyon, ileri yaşam desteği.

Kaynak: Alton L. Thygerson, Benjamin Gulli, Jon R. Krohmer, American Academy of Orthopaedic Surgeons, American College of Emergency Physicians. First aid, CPR, and AED. (2007) Jones & Bartlett Learning

 

AFET306 Afetlerde Sağlık Yönetimi (2,0,2)

Sağlık hizmetleri ve hastanelerin gelişimi, hastanelerin amacı, fonksiyonu, sınıflandırması, bir toplumun yatak ve hastane ihtiyacının değerlendirmesi, hastane yönetimi, hastanelerde tıbbi hizmetler, hastanelerde tıbbi personel, idari-teknik ve genel hizmetler, hastane işletme yönetmelikleri, ilgili hukuki kaynaklar, hastane standartları, kamuda sağlık organizasyonu, özel sağlık organizasyonu, afetlerde sağlık kurumları organizasyonu, afetlerde acil müdahale organizasyonu, rehabilitasyon döneminde sağlık kurumları yönetimi.

Kaynak: Peter C. Olden. Management of Healthcare Organizations: An Introduction. (2011) ISBN 13: 978-1-56793-413-7. Gateway to Healthcare Management

 

 

 

 

 

AFET308 Yangın Güvenliği ve Kimyası (3,0,3)

Yanma, enerji, ısı, ısı aktarımı, kondüksiyon, konveksiyon, radyasyon, ısı iletim katsayısı, ısı kaynakları, yakıt türleri, katı yakıtlar ve özellikleri, sıvı yakıtlar ve özellikleri, gaz yakıtlar ve özellikleri, yakıtların kalori değerleri, patlayıcı maddeler, toksik maddeler, yangın güvenliği mühendisliği, tasarım felsefeleri, kuralcı yaklaşım, doğal yangınların davranış biçimleri, hesaplama yaklaşımı, malzemelerin yüksek sıcaklıklardaki özellikleri, beton elemanların tasarımı, çelik elemanların tasarımı, kompozit yapı, ahşap elemanların tasarımı, tuğla duvar aluminyum plastik ve cam kısımlar, iskeletler, yapısal önlemler, risk değerlendirmesi, işyeri organizasyonu, elektrik ve mekanik tesisat, üretim süreci, kimyasal tehlikeler, ateşli ve sıcak işlemler, enerji sistemleri, depolar, yangın güvenlik yönetimi, acil durum planlaması, eğitim ve tatbikat planlaması.

Kaynak: Introduction to Fire Safety Management: The handbook for students on EBOSH and other fire safety courses. Andrew Furness CFIOSH GIFireE Dip2OSH MIIRSM MRSH, Martin Muckett MA MBA CMIOSH MIFireE Dip2OSH. A Butterworth-Heinemann Title (2008)

 

AFET310 Yangına Müdahale Teknikleri (2,0,2)

Karargah çalışmaları, yerleşim birimine ulaşım planlaması ve risk belirlemesi, araç gereç, malzeme ve personelin hazırlığı, ihbar değerlendirmesi, ekiplerin teşkili ve görev tanımı, güç sevki ve ulaşım, olay yerindeki çalışmalar, araştırma, yangın merkezinin bulunması, risk değerlendirmesi, çevre güvenliği, müdahaleye hazırlık, strateji, emniyet ekiplerinin yerleşimi ve organizasyonu, müdahale teknikleri, binaya giriş, kurtarma, kontrol altına alma, söndürme, soğutma, su temini, tatbikat.

Kaynak: A Common Sense Approach to Rapid Intervention Response: *Meets the intent of 2010 edition NFPA 1407 Standard For Training Fire Service RIC`s. Marty Reynolds. CreateSpace Independent Publishing Platform (2011)

 

AFET312 Temel Strüktür ve Yapı Bilgisi (2,0,2)

Yapı elemanları, yapı grupları, bina yapıları, endüstri yapıları, askeri amaçlı yapılar, su yapıları, ulaştırma amaçlı yapılar, taşıyıcı sistemlere göre yapılar, yığma sistem, karkas sistem, çelik konstrüksiyon, prefabrik yapı, kompozit yapı, malzeme cinslerine göre yapılar, yapı malzemeleri, yapı malzemelerinin yangına dayanıklılık yönünden özellikleri

Kaynak: Basics Architecture 02: Construction & Materiality. Lorraine Farrelly. AVA Publishing (2008)

 

AFET314 Meslek Etiği (2,0,2)

Bu ders ile öğrencilerin temel etik kavramlar konusunda bilgi edinmesi, karşılaştığı durumları etik açıdan değerlendirebilme becerisini kazanması amaçlanmaktadır.

Kaynak: John R. Rowan and Jr. Samuel Zinaich. Ethics for the Professions. (2002) Wadsworth Publishing

 

 

 

AFET316 Araştırma Yöntemleri (2,0,2)

Bu ders ile öğrencinin bilimsel araştırma sürecinin basamaklarına ilişkin kavramları, ilke ve yöntemleri tanıması, yapılacak bir araştırmanın temel basamaklarını oluşturabilmesi ve alanına ilişkin literatürü okuma ve anlama becerisi kazanması amaçlanmaktadır.

Kaynak: Larry B. Christensen, R. Burke Johnson and Lisa A. Turner. Research Methods, Design, and Analysis, 11th Edition (2010) Allyn and Bacon

 

AFET401 Acil Yardım ve Kurtarma Çalışmaları V (2,8,6)

Gönüllü ilk müdahale ekipleri organizasyonu, toplantı kuralları ve gönüllü kabulu, çevre keşif çalışmaları, bilgi tabanı oluşturma, ilk müdahale ekibi seçimi, tim lideri eğitimi, ekip üyelerinin eğitimi, diğer gönüllü ekiplerle ortak çalışma ilkeleri, bölge kriz merkezi kuruluşu, kriz merkezi idaresi, yabancı ekiplere kılavuzluk, tatbikat.

Kaynak: Health Care Emergency Management: Principles and Practice. Michael J. Reilly, David S. Markenson. Jones and Bartlett Publishers, Inc; 1 edition (2010)

 

AFET405 Afet ve Acil Durum Yönetimi III (2,0,2)

Dünya ülkelerinde afet yönetimi modelleri, afet yönetimi mevzuatı, afet yönetimi örgüt yapısı, taşra teşkilatlanması, personelin görev, yetki ve sorumlulukları, kurum ve kuruluşların görev ve katkıları.

Kaynak: Disaster Management. R Arora, P Arora. Cabi Publishing (2013)

 

AFET407 Acil Yardım Organizasyonu ve Rehabilitasyon Çalışmaları (2,0,2)

Acil yardım organizasyonu kuruluşu, acil yardım koordinasyonu sağlanması, acil yardım planında yapılması gereken düzenlemeler, acil yardım gereçleri stoklama, kriz merkezi yönetimi, ambulans ve yaralı sevk merkezi kurulması, gelen yardım ve bağışların depolanması, dağıtımı, kurtarma timleri operasyon merkezi kurulması, çadır kamp kuruluşu ve organizasyonu, yiyecek ve temiz su sağlanması, afet bölgesinde hijyen çalışmaları, gönüllü kuruluşların organizasyonu, çocuklar ve yakınlarını kaybedenler için psikolojik destek çalışmaları, genel değerlendirme ve bölgeyi terk etme.

Kaynak: Principles of Emergency Planning and Management. David E. Alexander. Terra Publishing (2002)

 

AFET409 Çevre Sağlığı ve Biyogüvenlik (2,0,2)

Ekoloji, populasyon, kommünite, ekosistem kavramları, dünya ve atmosferin yapısı, hava ve su akımları, hava, toprak, su kirlilikleri, çevre kirlenmesinin insan ve ekoloji üzerindeki etkileri, Kyoto protokolü, biyogüvenlik tanımı, kapsamı, ilgili yasalar

Kaynak: Essentials of Environmental Health. Friis. Jones & Bartlett; 2 edition (2011)

 

 

AFET411 Yapı Güvenliği ve Proje Bilgisi (2,0,2)

Yapılarda depreme dayanıklık ilkeleri, depreme karşı alınması gereken önlemler, yangın yönünden yapı tipleri, yangın güvenliği tasarımı, yapı yerleşimi ve ulaşım yolları, taşıyıcı sistem stabilitesi ve bölmeler, cepheler, çatılar, kaçış yolları, bina kritik bölümleri, dumandan arındırma, yangın ihbar ve müdahale sistemleri.

Kaynak: Introduction to Health and Safety in Construction: The handbook for construction professionals and students on NEBOSH and other construction courses. Phil Hughes MBE MSc FIOSH RSP, Ed Ferrett PhD BSc (Hons Eng) CEng MIMechE MIEE MIOSH. A Butterworth-Heinemann Title; 4 edition (2011)

 

AFET413 Elektrik Tesisatı Bilgisi (2,0,2)

Elektriğin tanımı, elektrik enerjisinin çeşitleri, elektriğin tehlikeleri, gerilim tesisatında kullanılan malzemeler, yüksek gerilim, ampermetre, ohmmetre, voltmetre, akım taşıyan tele etkiyen kuvvet, elektriksel direnç, Ohm yasası, direncin sıcaklıkla değişimi, elektrik kazaları, elektrik yangınları, kriminastik elektrik tesisatı incelenmesi, elektrik tesisatı projesi okuma ve problem çözümü.

Kaynak: Requirements for Electrical Installations: BS 7671:2008 Incorporating AmenAFETent No 1: 2011: IET Wiring Regulations. Institution of Engineering and Technology; 17th edition (2011)

 

AFET415 Lojistik Yönetimi (2,0,2)

Lojistik yönetiminin önemi, tarihsel gelişimi, modern lojistik yönetimi uygulamaları, lojistik yönetiminin bileşenleri, lojistik yönetiminde dağıtım fonksiyonu, stratejik planlama, lojistik yönetimi stratejileri, örnek olaylar

Kaynak: Logistics Management by S C Ailawadi and R.P. Singh (2012) Prentice-Hall of India Pvt.Ltd

 

AFET417 Halk eğitimi (2,2,3)

Yetişkin psikolojisi, yetişkin eğitimi kuramları, androgojik yaklaşımlar, yetişkin eğitiminde program planlama, toplum eğitimi ve örgütlenmesi, kitle iletişim araçları ve halk eğitimi, kent sorunları ve halk eğitimi, yaşam boyu öğrenme, afete yönelik halk eğitimi, yetişkin eğitiminde grupla çalışma teknikleri, beyin fırtınası, dramatizasyon, demonstrasyon, anlatım, altı şapka düşünme tekniği, canlandırma, panel, soru-cevap yöntemi, grup çalışması örneği

Kaynak: Karen Glanz, Barbara K. Rimer, Kasisomayajula Viswanath. Health behavior and health education: theory, research, and practice, (2008) John Wiley & Sons

Ek Kaynak: Donna R. Falvo. Patient Education: A Guide to Increased Adherence. (2010) Jones & Bartlett Learning

 

 

 

AFET419 Bitirme Ödevi (0,2,1)

Öğrenci seçeceği bir konuda bir rapor hazırlayarak sunar.

 

AFET402 Acil Yardım ve Kurtarma Çalışmaları VI (0,8,4)

Kriz masası oluşumu, kriz masasında yönetim, karar alma, kararın uygulanma süreçleri, uygulamanın takibi, iletişim ve denetim, halkla ilişkilerde koordinasyon, müdahale ekiplerinin yönlendirilmesi, dış kaynakların organizasyonu, yardım malzemelerinin tasnifi ve ihtiyaç sahiplerine ulaştırılması, enkaz kaldırma çalışmalarının yürütülmesi, yaralıların sağlık kuruluşlarına nakledilmesinin organizasyonu, rehabilitasyon çalışmaları

Kaynak: Disaster Management. Kapoor Mukesh. Saurabh Publishing House (2011)

 

AFET406 Afet ve Acil Durum Yönetimi IV

Sağlık organizasyonları, sivil toplum kuruluşları, yerel yönetimler ve özel kuruluşların afetlere hazırlık ve yönetim organizasyonlarına yönelik problemlerin incelenmesi ve çözüm önerileri geliştirilmesi amaçlanmaktadır. Finansal, ekonomik, küresel çerçeve, risk ve kriz yönetim süreçlerinin afetler çerçevesinde entegrasyonunun kavranması amaçlanmaktadır.

Kaynak: Principles of Emergency Planning and Management. David E. Alexander. Terra Publishing (2002)

 

AFET408 Afetlerden Korunma, Önleme Teknikleri ve Hareket Tarzı (2,0,2)

Zarar azaltmaya yönelik çalışmalara giriş, acil durum yöneticisinin zarar azaltmaya yönelik çalışmalardaki rolü, zarar azaltma çalışmaları eylem formu hazırlama, afetlere hazırlıklı toplum oluşturulması, zarar azaltma çalışmaları için imkanların belirlenmesi, risklerin belirlenmesi, kaynakların belirlenmesi, zarar azaltma yöntemlerinin belirlenmesi, zarar azaltmaya yönelik planın hazırlanması, planın sürdürüleblirliğini sağlama, zarar azaltma çalışmalarındaki sorumlulukların paylaştırılması, afet sonrası zarar azaltma çalışmaları örnek uygulama

Kaynak: Disaster Preparedness. Steven Johnson (2012)

 

AFET410 Risk ve Kriz Yönetimi (2,0,2)

Risk kavramı, risk yönetiminde önemi, risk, belirsizlik teorisi vetahmin, tahmin yöntemleri, kriz yönetimi, kriz süreci, kriz belirtileri ve algılama, proaktif yaklaşım, reaktif yaklaşım, krizlerde farkındalık ve körlük, krize hazırlık ve korunma, krizin denetim altına alınması ve stratejiler, normale dönüş, öğrenme ve değerlendirme

Kaynak: Crisis Management: Master the Skills to Prevent Disasters (Harvard Business Essentials). Harvard Business Essentials. Harvard Business School Press (2004)

 

 

AFET412 Elektrik Elektronik Haberleşme Bilgisi (2,0,2)

Haberleşme sistemlerinin elemanları, bant genişliğinin ilişkisi, enerji ve güç spektral yoğunluğu, doğrusal sistemlerde genlik ve faz bozulması, doğrusal modülasyon teknikleri, genlik modülasyonu, çift yan bant modülasyonu, tek ve artık yan bant modülasyonu, açı modülasyonu teknikleri, faz ve frekans modülasyonu, FM işaretlerinin üretimi ve demodülasyonu, stereo FM, frekans bölmeli çoğullama, süperheterodin alıcılar, afetlerde haberleşme organizasyonu

Kaynak: Electronic Communications: A System Approach. Jeff Beasley, Gary Miller, Jonathan Hymer. Prentice Hall; 1 edition (2013).

 

SEÇMELİ DERSLER

 

BIL103 ve BIL104 Bilgisayar Programlarına Giriş I ve II (3,0,3)

Bu ders öğrencilere bilgisayar ile ilgili kavramlar, Windows işletim sistemi, Word, Excel, SPSS, Power Point ve Internet kullanımı konusunda bilgi ve beceri kazandırır.

Cheltenham Computer Training; (Special Edition Using Microsoft Office Excel 2003 by Patrick Blattner, Published by: Que; Pap/Cdr edition.

 

AFET213 Matematik I (2,0,2)

Kombinezon hesapları, matrisler, determinantlar, lineer denklem sistemleri, trigonometri ve birim çember, karmaşık sayılar, denklemler, eşitsizlikler, oran ve orantı, logaritma, analitik geometri

Trevor Johnson and Hugh Neill. Complete Mathematics: Teach Yourself (2010) Hachette UK

 

AFET218 Matematik II (2,0,2)

İstatistik, fonksiyon kavramı, limit, süreklilik, türev, basit eğrilerin çizimi, integral, diferansiyel denklemler, hacim hesapları, mesleki problemlere yaklaşım

Trevor Johnson and Hugh Neill. Complete Mathematics: Teach Yourself (2010) Hachette UK

 

AFET215 Epidemiyoloji (2,0,2)

Bu ders ile öğrencinin epidemiyoloji yöntemlerini anlaması, epidemiyolojik araştırmaların genel özelliklerini kavraması, yapılmış araştırmaları bilimsel bakış açısı ile değerlendirebilmesi amaçlanmaktadır.

Denise M. Oleske. Epidemiology and Delivery of Health Care Services. (2009) Springer Steven T. Fleming. Managerial Epidemiology: Concepts and Cases, Second Edition. (2008) Health AAFETinistration Press

 

 

AFET214 Halkla İlişkiler (2,0,2)

Temel kavramlar, etkinlik yönetimi, kurumsal halkla ilişkiler, kurumsal iletişim ve halkla ilişkiler, iletişimci profili, kurum içi halkla ilişkiler, medya ilişkileri

Public Relations. Averill Elizabeth Gordon. OUP Oxford; 1 edition (2011)

 

AFET216 Tim Liderliği (2,0,2)

Lider özellikleri, güdüleme, motivasyon, etkili sunuş, liderlik türleri, sorun çözme ve çelişkileri halletme, karar verme yöntemleri, zaman yönetimi, takım çalışmasının felsefesi, grup dinamikleri

Leadership Team Coaching: Developing Collective Transformational Leadership. Peter Hawkins. Kogan Page (2011)

 

AFET220 Bilgi Yönetimi (2,0,2)

Bilgi kavramı ve önemi, bilginin özellikleri ve türleri, örtük bilgi, açık bilgi, bilgi yönetimi, bilgi teknolojileri, ekstranetler, internet, e-ticaret, e-devlet, e-yönetim, yönetim bilgi sistemleri, karar destek sistemleri, yapay zeka, coğrafya bilgi sistemleri, afet bilgi sistemleri

Knowledge Management in Theory and Practice. Kimiz Dalkir, MIT Press; 2nd Revised edition (2011)

 

AFET319 Eğitim Psikolojisi (2,0,2)

Eğitim tanımı, amacı, konuları, psikoloji, eğitim psikolojisi tanımı, amacı, konuları, gelişim psikolojisi, öğrenme psikolojisi, öğrenme kuramları, bellek, eğitim ihtiyacının değerlendirilmesi

Educational Psychology. Anita Woolfolk. Pearson; 12 edition (2012)

 

AFET321 Teknolojinin Bilimsel İlkeleri (2,0,2)

Fiziksel büyüklükler, standart ve birimler, vektörler, hareket, termodinamik yasaları, iş ve enerji, enerji korunumu, itme ve momentum, malzemenin özellikleri, kinematik, denge, akışkanlar, dalgalar ve ses, durgun elektrik, elektriksel potansiyel, akım, direnç, sığa ve kondensörler, doğru akım devreleri, manyetizma, elektromanyetik indüksiyon, alternatif akım devreleri, ışık.

Electrical and Electronic Principles and Technology. John Bird BSc (Hons) CEng CMath CSci FIET MIEE FIIE FIMA FCollT. Newnes; 4 edition (2010)

 

AFET318 Eğitimde Program Geliştirme (2,0,2)

Program geliştirmede temel kavramlar, kuramsal temelleri, program geliştirme süreci, eğitim programı modelleri, eğitim programı tasarısı hazırlama, eğitim gereksiniminin belirlenmesi, eğitim durumlarının ve değerlendirme sürecinin düzenlenmesi, program geliştirmede yeni yönelimler, afete yönelik eğitim programlarının incelenmesi, afet eğitim programı hazırlama, eğitim programını değerlendirme

Curriculum Development. G.Kalaiyarasan. APH (2012)

 

AFET320 Hidrolik (2,0,2)

Tanımı, tarihi, makine hidroliği ve pnömatik, barajlar, su kanalları, su arıtma tesisleri, limanlar, kıyı yapıları, içme suyu, kanalizasyonlar, yer altı suları, pompalama ve sulama işlemleri, nehir aşınmaları, drenaj çalışmaları, akışkanlar mekaniği, akışkanlar dinamiği, türbinler, pompalar, akış kontrol devreleri

Understanding Hydraulics. L. Hamill. Palgrave Macmillan; 3rd edition (2011)

 

AFET322 Kriminoloji (2,0,2)

Bu dersi alan öğrenciler, kriminoloji hakkında bilgi edinirler ve afetlerde kriminolojik incelemelerin kapsamını öğrenirler.

Criminology: The Basics. Sandra Walklate. Routledge; 2 edition (011)

 

AFET421 Homeostazis ve Fizyopatoloji (2,0,2)

İnsan organizmasında iç ortam dengesi, homeostazın bozulma mekanizmaları, bozukluklarda vücut savunma mekanizmaları

Essentials of Pathophysiology: Concepts of Altered Health States. Carol Mattson Porth, Glenn Matfin. Lippincott Williams and Wilkins; 3rd revised international edition (2010)

 

AFET414 Öğretim ve Uygulamaları (4,4,6)

Bu ders ile öğrencinin öğrenme ve öğretim kavramlarını anlaması, yöntemlerini bilmesi, öğrenme gereksinimi ve çıktılarının değerlendirilmesi için gerekli teknik ve araçları tanıması ve bu bilgileri kullanabilmesi amaçlanmaktadır.

Outstanding Teaching: Engaging Learners (Outstanding Teaching (Crown House Publishing). Andy Griffith, Mark Burns. Crown House Publishing (2012)

 

AFET416 Temel Meteoroloji Bilgisi (2,0,2)

Meteorolojinin tanımı, coğrafi alanlardaki değişiklikler, ısı, nem, yağış, basınç, hava tahmini, sinoptik meteoroloji, klimatoloji, fiziksel meteoroloji, atmosferin kimyasal bileşimi, elektrik, ses ve ışık özellikleri, endüstriyel meteoroloji, hava kirlenmesi, duman kontrolü, afet öncesi uyarı sistemleri, meteorolojinin hasar önleme ve azaltmada kullanımı

Essentials of Meteorology. C.Donald Ahrens, Cengage Learning, Inc; International ed of 6th revised edition (2011)

 

 

 

AFET418 Afet Bilgi Sistemi Tasarımı (2,0,2)

Afet yönetimi “kurtarma, ilk yardım, iyileştirme ve yeniden inşa” çalışmalarıdır ve afet yönetiminin etkinliği yapılan çalışmaların başarısı ile değerlendirilmektedir. Bilgi sistemi, bilginin toplanıp işlenmesi ve kullanılır hale dönüştürülmesi için kurulan sistemlerdir. Gelişmiş ülkelerde coğrafi bilgi sistemi tabanlı afet bilgi sistemi tasarımları vardır. ArcGis, Netcad gibi yazılımlar kullanılarak her türlü veriyi birbiri ile ve coğrafi konumları ile ilişkilendirerek bilgisayar ortamında toplamak ve bunları grafik ya da basılı olarak izlemek şeklinde özetlenecek bu çalışmalar, her türlü acil durum planlamasında büyük yarar sağlamaktadır. Bu derste coğrafi bilgi sistemi tabanlı afet bilgi sistemi tasarımının temel ilkeleri uygulamalı olarak verilecektir.

Information Extraction from Web for Disaster Management Systems: Information Extraction from World Wide Web for Disaster Management Systems. Mehtab Afzal, Ijaz Ahmed, Qazi Mudassar Ilyas, LAP LAMBERT Academic Publishing (2012)

 

AFET420 Spor Fizyolojisi (2,0,2)

Egzersiz sırasında solunum, dolaşım, endokrin sistem yanıtlarının ve düzenli antrenman ile vücut sistemlerinde meydana gelen değişikliklerin anlaşılması amaçlanmaktadır.

Physiology of Sport and Exercise W/Web Study Guide-5th Edition. W. Larry Kenney, Jack Wilmore, David Costill. Human Kinetics Publishers (2011)

 

AFET422 Halk Sağlığı (2,0,2)

Sağlık izlemleri, sağlık göstergeleri, nüfus ve sağlık, temel sağlık hizmetleri ve sağlık örgütlenmesi, erken tanı, bağışıklama, toplum beslenmesi, önemli hastalıklardan korunma, yaygın bulaşıcı hastalıklardan korunma, çevre sağlığı, iş sağlığı, yaşlı sağlığı, sağlık politikaları

Public Health and Epidemiology at a Glance. Margaret Somerville, K. Kumaran, Rob Anderson, Wiley-Blackwell; 1 edition (2012)

 

AFET424 Sağlık Politikaları (2,0,2)

Bu ders ile öğrencinin sağlıkla çevre arasındaki ilişkiyi algılaması, dünyadaki sağlık politikalarını genel özellikleri ile tanıması, sağlık politikaları ile sağlık göstergeleri arasındaki ilişkiyi değerlendirebilmesi amaçlanmaktadır.

Public Health: Policy and Politics. Rob Baggott, Palgrave Macmillan; 2nd edition (2010)

James A. Johnson, Carleen Harriet Stoskopf. Comparative health systems: global perspectives. (2010) Jones & Bartlett Learning

 

 

 

 

HS106 Sosyoloji ve Sağlık (2,0,2)

Bu ders, öğrenciye sosyal teoriler, şehirleşme, toplumsal gelişim, sosyolojik disiplinler ve toplumun problemlerine ilişkin genel bilgi kazandırır.

Kaynak: Anne-Marie Barry and Chris Yuill . Understanding the Sociology of Health: An Introduction ( 2011) Sage Publications.

 

PSY251 Sosyal Psikoloji (3 0 3)

Sosyal psikolojide uygulama ve araştırma alanları, sosyal algı, tutum ve tutum değişikliklerine teorik yaklaşım, sosyal davranışı etkileyen psikolojik süreçler, sosyal etki ve konformite, grup dinamikleri, kişilerearası ilişkiler

David G. Myers. Social Psychology. (2009) McGraw-Hill

 

PA210 Drama (2 2 3)

Psikodramanın tarihçesi, büyüme, öğrenme, öğrenme ve yaratıcılığı geliştirmek için kullanılan drama teknikleri

John Lithgow. Drama: An Actor`s Education (2011) Harper

 

PSY361 Kişilik Teorileri (3 0 3)

Temel kişilik teorileri, kişilik gelişimi, mental sağlık, kişilik teorilerinin özellikleri ve karşılaştırmaları ele alınacaktır.

Barbara Engler. Personality Theories (2008) Wadsworth Publishing

 

HS205 Tıbbi Terminoloji (2 0 2)

Bu ders sonunda öğrencinin tıbbi terminolojinin temel esaslarını kavraması, tıbbi terimleri, kök önek ve sonek yapılarından yola çıkarak analizleyebilmesi, tüm vücut ile ilgili bölge, hastalık, hastalık belirtilerini tıbbi terminoloji sistematiği içinde anlaması, tıbbi terminolojik sözcükleri tanıma, okuma ve anlama becerisi kazanması amaçlanmaktadır.

Davi-Ellen Chabner BA MAT. Medical Terminology: A Short Course. (2009) Saunders Elsevier

 

HCA201 Sağlık Kuruluşlarında İnsan Kaynakları Yönetimi (3 0 3)

İnsan kaynakları yönetiminde kavramlar, fonksiyonlar, teknikler, yöntemler ve yaklaşımlar; sağlık kuruluşlarında insan kaynakları fonksiyonlarının analizi

Flynn, Walter J., et al. Healthcare Human Resource Management. (2004) Thomson Learning South-Western Mason, Ohio

 

"Acil Yardım ve Afet Yönetimi bölümü, afetlere hazırlık ve müdahale süreçlerinde öncü olacak profesyoneller yetiştirme vizyonuyla kurulmuştur.

Amacımız, mezunlarımızın KKTC ve Türkiye'de; kamu kuruluşlarından itfaiye teşkilatlarına, sivil savunma birimlerinden afet sağlık yönetimi birimlerine kadar geniş bir yelpazede aktif görevler üstlenmesini sağlamaktır.

Bölümümüz, afet yönetiminde risk yönetimi odaklı, sürdürülebilir ve etkin bir sistemi tesis ederek ulusal ekonomiye doğrudan katkı sağlamayı en büyük hedefi olarak benimser."

Vizyonumuz
Afet yönetimi paradigmalarını yenilikçi risk yönetimi felsefesiyle dönüştüren, bölgenin en saygın ve referans gösterilen eğitim merkezi olmaktır. Bilgi ve tecrübeyi sahaya taşıyan mezunlarımız aracılığıyla, toplumsal güvenliği ve dayanıklılığı en üst düzeye çıkararak, ülkenin sürdürülebilir kalkınmasına ve ekonomik istikrarına kalıcı katkılar sağlamayı hedefliyoruz.
Misyonumuz
Bölümümüzün yegâne misyonu, afet ve acil durum yönetiminde proaktif yaklaşımları benimseyen, kriz yönetimi ve risk azaltma stratejilerinde derinleşmiş, yetkin liderler ve profesyoneller yetiştirmektir. KKTC ve Türkiye genelinde; kamu hizmetlerinde, itfaiye teşkilatlarında ve acil sağlık yönetiminde kritik roller üstlenecek mezunlarımızı donatarak, ulusal direnci ve afet yönetim sisteminin sarsılmaz etkinliğini sağlamaktır.


Temel paydaşlar

Bölümümüzün başarısını ve toplumsal etkisini maksimize eden kilit paydaşlarımız:

1. İç Paydaşlar

• Öğrenciler: Geleceğin profesyonel acil durum yöneticileri

• Akademik kadro: Bilgi ve deneyimi aktaran eğitimci ve araştırmacılar

• İdari personel: Eğitim süreçlerininin lojistik ve operasyonel destekleyicileri

• Mezunlar: Sektörde bölümü temsil eden, deneyim ve geri bildirim sağlayan elçiler

2. Dış Paydaşlar

• AFAD ve Kamu kurumları: Ulusal afet koordinasyon ve yönetiminde stratejik ortaklar

• Belediyeler ve İtfaiye Teşkilatları: Olay yerinde müdahale ve risk azaltmada temel iş birlikçiler

• Afet Sağlık Yönetimi birimleri: Acil durumlarda sağlık hizmetlerinin organizasyonunda kritik partnerler

• Sivil Toplum Kuruluşları (STK) ve Uluslararası Kuruluşlar: Toplumsal farkındalık ve küresel iş birliğini destekleyen ortaklar

• Özel Sektör ve Sivil Savunma birimleri: Kurumsal dayanıklılık ve iş sürekliliğini sağlayan paydaşlar